Citroën ë-C3 Aircross heeft verrassend aantrekkelijk prijskaartje

Citroën ë-C3 Aircross

Citroën, het Franse merk dat bekend staat om comfort en eigenzinnigheid, wordt door moedermaatschappij Stellantis steeds meer als budgetmerk in de markt gezet. Met de ë-C3 Aircross breng Citroën een ruime, elektrische SUV op de markt die verrassend scherp geprijsd is, en zelfs goedkoper is dan zijn evenknie uit Rüsselsheim.

Met een vanafprijs van €27.390 is de Citroën ë-C3 Aircross zelfs een paar duizend euro goedkoper dan zijn technische tweelingbroer, de Opel Frontera Electric. Daarvoor doe je natuurlijk wel wat concessies, hij heeft dan bijvoorbeeld geen ingebouwd navigatiesysteem. Maar hoe presteert deze betaalbare nieuwkomer op het gebied van techniek, rijervaring en comfort?

Onder de motorkap: een vertrouwde aandrijflijn

De ë-C3 Aircross deelt zijn aandrijflijn met de Opel Frontera Electric, wat betekent dat hij wordt aangedreven door een elektromotor van 83 kW (113 pk) en een 44 kWh LFP-accu. Hiermee haalt de SUV een topsnelheid van 145 km/u. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus ongeveer 300 kilometer, wat voldoende is voor dagelijks gebruik. Voor wie meer actieradius wenst, komt er later een ‘Long Range’-versie met een actieradius van ongeveer 400 kilometer.

Wat betreft het opladen, biedt de ë-C3 Aircross zowel 7 kW als 11 kW AC-laden. Of die 11 kW optioneel is, dat laat het persbericht in het midden. Snelladen gaat met een maximale snelheid van 100 kW, waarmee de accu in 26 minuten van 20% naar 80% kan worden opgeladen.

Rijervaring: comfort à la Citroën

De ë-C3 Aircross is zeker niet gebouwd voor snelheidsduivels al komt hij aardig mee in het verkeer. Hij biedt echter wel een comfortabele en plezierige rijervaring. De Citroën Advanced Comfort-vering absorbeert oneffenheden in het wegdek uitstekend, waardoor de auto soepel over de weg glijdt. De besturing is licht en direct, wat de auto wendbaar maakt in de stad. Hoewel de ë-C3 Aircross dus niet de snelste is, is hij wel stil en verfijnd, wat bijdraagt aan het rijcomfort.

Ruimte: een aangename verrassing

Ondanks zijn compacte formaat biedt de 4,39 meter lange Citroën ë-C3 Aircross verrassend veel ruimte. De vijfpersoons versie biedt royale beenruimte op de achterbank, zelfs 80 mm meer dan het gemiddelde in dit segment. De bagageruimte van 460 liter is absoluut voldoende voor dagelijks gebruik en is opmerkelijk groot voor een auto van dit formaat. Met neergeklapte achterbank groeit dit zelfs naar 1.600 liter. Helaas maakte Citroën bekend dat de eerder genoemde 7-persoons variant voorbehouden is voor de versies met verbrandingsmotor.

Conclusie: een sterke kanshebber

De Citroën ë-C3 Aircross is een aantrekkelijke elektrische SUV voor wie op zoek is naar een betaalbare, ruime en comfortabele auto. Met zijn bijzonder scherpe vanafprijs, ruime interieur en comfortabele rijgedrag is hij een sterke kanshebber in het groeiende segment van compacte elektrische SUV’s.

Hoewel hij zeker niet de meest opwindende of innovatieve auto is, biedt hij wel waar voor zijn geld. Daarom zal hij zeker in de smaak vallen bij gezinnen en mensen die op zoek zijn naar een praktische, betaalbare elektrische auto met veel ruimte.

696 464 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.