Het Chinese NEV merk Li Auto heeft in München een nieuw R&D center geopend. Daar gaat het merk onder andere marktonderzoek doen met het oog op export. Li Auto lijkt ook van plan om aparte modellen voor Europa te gaan ontwikkelen.
Hoe gaat het met Li Auto in China?
Li Auto werd opgericht in 2015 en is gevestigd in Beijing. Li Auto is vooral bekend door zijn geavanceerde EREV aandrijftechnologie. Het merk verkoopt vier EREV SUV’s, de Li L6, Li L7, Li L8 en de Li L9. Daarnaast lanceerde Li Auto vorig jaar de knettergekke MEGA, een volledig elektrische MPV. Li Auto werkt ook aan een reeks elektrische SUV’s met dezelfde designtaal als de MEGA, de eerste komt later dit jaar al op de markt.
Li Auto maakt dus een omgekeerde ontwikkeling vergeleken met veel andere jonge NEV merken. Die zijn de laatste jaren van alleen-EV naar EV en EREV gegaan. Li Auto gaat van alleen-EREV naar EREV en EV. Maar uiteindelijk komen ze allemaal uit op hetzelfde punt. Li Auto is een van de best presterende nieuwe Chinese merken. In december 2024 verkocht het merk 58.513 auto’s en daarmee stond het op de 12e plek, net onder Audi en net boven BMW. Over heel 2024 verkocht Li 500.513 auto’s. De top 3 in december bestond uit de L6 met 47%, de L7 met 22.5% en de L8 met 13%.
Li Auto is ook uniek omdat het bedrijf niet exporteert. Tot nu toe heeft Li Auto zich volledig gericht op expansie in China. Het bedrijf heeft een groot netwerk met 825 dealers en experience stores, 117 delivery centers en 358 service centers. Li heeft ook een eigen snellaadnetwerk met 1795 laadstations. Maar het nieuwe R&D center in Duitsland is een duidelijk signaal dat Li Auto van plan is om het China-only beleid los te laten en op termijn te beginnen met export naar Europa.
Het R&D center in München
Volgens Li Auto is het nieuwe R&D center in Duitsland in eerste instantie bedoeld om de bestaande ontwikkelingscentra in Beijing en Shanghai te ondersteunen. Tijdens de openingsceremonie zei Ma Donghui, president van Li Auto: “Dit R&D-centrum markeert de officiële start van Li Auto’s mondiale strategie.” Het centrum heeft de volgende doelen:
- Research Development: design, AI technologie, chips, chassis-systemen en EV-aandrijftechnologie.
- Product Development: marktonderzoek in Europa, rijtesten in Europa, homologatie en certificering, compliance voor laadnetwerken, en Europese vereisten voor onderhoud.
Op de LinkedIn pagina van Li Auto staan nog vijf vacatures open voor het R&D center, twee voor techneuten en drie voor designers. Uit de pressrelease van Li Auto blijkt dat het merk van plan is om auto’s specifiek voor Europa te ontwikkelen, naast de bestaande modellen. Li Auto zegt met typisch Chinese overdrijving: “Het Duitse R&D-centrum gaat samenwerken met Chinese ontwerpteams om lokale ontwerpen te creëren die de avant-garde-ontwerpstijl van de toekomst belichamen en de auto-esthetiek van het volgende tijdperk vormgeven.”
Uit de gepresenteerde plannen blijkt duidelijk dat Li Auto serieuze plannen heeft om auto’s te gaan verkopen in Europa. Uit de onderzoeksonderwerpen valt echter af te leiden dat het bedrijf nog aan het begin staat van het traject, dus het zal nog wel even duren voordat de eerste Li dealer zijn deuren opent. Het is echter heel wel mogelijk dat binnenkort al testauto’s van Li op de openbare weg worden gespot.
Li Auto is overigens niet het eerste Chinese merk met een R&D center in München. In november 2024 opende Avatr een ontwerpcentrum in de Zuid-Duitse stad, en NIO heeft er sinds eind 2017 een Global Design Center.