Steeds meer Chinese merken zetten voet aan wal in het verre Nieuw Zeeland. Ook vanuit China is het een lange reis, de afstand Beijing-Wellington is 10.774 kilometer. De relaties tussen China en Nieuw Zeeland zijn stabiel en de handel tussen beide landen is beperkt en in balans.
De automarkt in Nieuw Zeeland
De automarkt in Nieuw Zeeland is relatief klein: 118.532 verkochte auto’s van januari tot november 2024. Dat is 14.9% minder vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 22.5% minder dan in 2022. De daling komt vooral door de algemene economische situatie, hoge rentes, en onzekerheid over overheidsbeleid.
Groen of niet groen
Zoals in veel westerse landen zijn ook in Nieuw Zeeland subsidies voor groene auto’s afgeschaft. Bovendien werd een voorgestelde importheffing op vervuilende auto’s afgezwakt. Dit leidde dit jaar tot een harde crash van de markt voor geëlektrificeerde auto’s. Het gecombineerde EV/PHEV marktaandeel was in november 2023 nog 26.5%, maar dat was in november 2024 teruggelopen tot slechts 8.5%, en dat kwam neer op 8591 auto’s.
Bestsellers in Nieuw Zeeland in november
De Top 3 best verkopende auto’s in Nieuw Zeeland bestond uit de Toyota RAV4, de Ford Ranger en de Toyota Hilux. De best verkopende EV’s waren de Ford Mustang Mach-E, de Polestar 2 en de Volkswagen ID.5. De best verkopende PHEV’s waren de Mitsubishi Eclipse Cross, de Mitsubishi Outlander (32) en de BYD Sealion 6.
De Chinezen komen
Een kleine en slinkende EV markt, en toch blijven de Chinese merken komen. Automakers uit China denken op lange termijn, uiteindelijk gaat ook Nieuw Zeeland verder elektrificeren en op dat moment willen de Chinezen er zijn. Wie doet wat?
BYD
BYD is al sinds 2022 actief in Nieuw Zeeland, met vier dealers en een partnership met Uber. Het merk verkoopt nu drie EV’s: de Atto 3, de Seal en de Dolphin. Verder heeft BYD de Sealion 6 PHEV bij de dealer staan. Maar daar blijft het niet bij. In de komende twee jaar wil BYD 15 modellen lanceren in Nieuw Zeeland. Begin 2025 komen de Shark 6 pick-up truck en de Sealion 7 SUV-coupé al op de markt.
Chery Automobile
Chery Automobile is sinds begin 2024 in New Zeeland met de exportmerken Omoda en Jaecoo. Tot nu richt Chery zich vooral op benzinemodellen. De enige EV in het gamma is de Omoda E5. Volgend jaar komt ook de Jaecoo J7 PHEV op de markt.
DFSK
DFSK is een Chinese automaker. Het was een joint venture tussen Dongfeng en Seres maar is tegenwoordig geheel in handen van Seres. DFSK begint binnenkort met de verkoop van de DFSK EC35, een elektrisch bestelbusje met een bereik van 268 kilometer. DFSK heeft drie dealers aangewezen in Nieuw Zeeland.
Leapmotor International
Leapmotor International is een joint venture tussen Stellantis en Leapmotor voor de distributie van het Leapmotor merk buiten China. Het bedrijf heeft grote plannen voor Nieuw Zeeland. Leapmotor heeft drie dealers aangewezen en de eerste auto, de C10 SUV, komt in december op de markt. In de komende drie jaar komen daar nog eens vijf modellen bij, waaronder de C16.
LDV
De LDV naam is om historische redenen aangebleven in landen die ooit deel uitmaakten van het Britse rijk. In de rest van de wereld heet LDV tegenwoordig Maxus. LDV verkoopt diverse benzine-aangedreven pick-up trucks en drie EV’s: de eDeliver 3, de eDeliver 9 en de eT60 pick-up truck. De enige elektrische passagiersauto is de Mifa 9, een zevenzits MPV.
MG
Het huidige Chinees-Britse MG is sinds 2019 aanwezig. MG verkoopt een mix van benzine, PHEV en EV modellen. De EV’s zijn de MG4 EV, de ZS EV en de Cyberster. Volgend jaar komen de nieuwe MG ES5 EV en de HS PHEV op de markt. Eerder dit jaar verlaagde MG de EV prijzen in Nieuw Zeeland, maar dat heeft nog niet geleid tot een bredere prijzenoorlog.
Zeekr
Zeekr heeft aangekondigd dat het eind dit jaar of begin volgend jaar in Nieuw Zeeland van start gaat, maar het merk heeft nog geen dealers of zelfs maar een lokale website. Het eerste model wordt vermoedelijk de Zeekr X, een testauto werd al gespot in Auckland.
Wie nog meer?
Ook andere Chinese merken gaan mogelijk naar Nieuw Zeeland maar hebben dat nog niet officieel bevestigd. Zowel Skyworth als Xpeng hebben demonstratieauto’s in Nieuw Zeeland om de belangstelling te peilen onder dealers en consumenten. JAC is al aanwezig met benzineauto’s en elektrische vrachtwagens, maar zou ook van plan zijn om elektrische passagiersauto’s te gaan verkopen vanaf midden 2025.
Conclusie
De Nieuw-Zeelandse consument heeft geluk. Steeds meer Chinese merken bieden EV’s aan en op termijn moet dat haast wel leiden tot lagere prijzen, ook zonder de eerder afgeschafte subsidie. De overheid laat de Chinezen tot nu toe hun gang gaan, dat kan ook, want in het segment waar de meeste merken uit China opereren is er weinig of helemaal geen concurrentie van automakers uit andere landen.