Chinese EV’s stromen binnen in Caribisch Nederland – zonder importheffingen

Het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden, voorheen de Nederlandse Antillen, bestaat uit zes eilanden: Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn zelfstandige landen binnen het Koninkrijk, terwijl Bonaire, Sint Eustatius en Saba als bijzondere gemeenten deel uitmaken van Nederland en samen “Caribisch Nederland” vormen. In totaal wonen hier ongeveer 340.000 mensen, wat de automarkt klein en versnipperd maakt. Toch vormt dit geen belemmering voor Chinese autofabrikanten om de regio te verkennen, vooral dankzij de afwezigheid van Europese importheffingen op hun elektrische voertuigen (EV’s).

Geen EU-importheffingen in het Caribisch gebied

Hoewel deze eilanden onderdeel zijn van het Koninkrijk der Nederlanden, vallen ze buiten het grondgebied van de Europese Unie. Daardoor gelden de EU-importheffingen op Chinese auto’s hier niet, wat Chinese EV’s aantrekkelijk maakt voor lokale importeurs en consumenten. Bewoners hebben de Nederlandse nationaliteit en zijn Europees burger, maar profiteren tegelijkertijd van een belastingvrije toegang tot betaalbare elektrische voertuigen uit China.

Curaçao: Groots aanbod Chinese EV’s

Curaçao heeft met ongeveer 155.000 inwoners de grootste bevolking van het Caribisch Deel. China heeft een consulaat in Willemstad en er is veel Chinese bedrijvigheid, onder meer in de middenstand, restaurants en het toerisme. Op het eiland zijn diverse Chinese merken vertegenwoordigd, waaronder Geely, Great Wall, Haval, Maxus en MG. De officiële importeur van deze merken is Star Motors, een groot dealerbedrijf gevestigd in Willemstad. Het grootste deel van het EV-aanbod komt van MG, met de MG4 EV, de MG3 HEV, de MG Marvel R en de MG ZS. Grappig genoeg hebben de auto’s op de website EU nummerborden. Drie EV’s komen van Maxus: de Euniq 6 SUV, de Euniq 5 MPV en de T90 pick-up truck. Deze laatste twee zijn echter alleen als pre-order beschikbaar. Bij Geely kunnen klanten terecht voor de Geometry E en de Geometry 0, een super coole minicar die in China verkocht wordt als de Panda Mini EV.

Een ander groot dealerbedrijf op Curaçao is HCR Motors Group. Dit bedrijf is de officiële importeur van de Chinese merken AIQar, DFSK, Helmarv, Jetour en VGV. AIQar is een van de vele export namen van Chery, net als Jaecoo en Omoda. De AIQar range bestaat uit elektrische auto’s van diverse andere merken van Chery, in Aruba met de EQ1 minicar, de EQ7 SUV en de vierkante EQ3 ‘off-road’ SUV.  Helmarv is geen automaker maar een Chinees export bedrijf dat elektrische auto’s van andere merken aanpast voor export en er vervolgens een eigen logo op plakt. De auto’s komen van diverse kleinere Chinese EV makers. In Aruba verkoopt Helmarv de S300/L400 hatchback. De andere Chinese merken van HCR Motors Group verkopen geen EV’s.

Grijze import: Chinese EV’s zonder tussenkomst

Naar officiële import is er ook grijze import uit China, waar de dealers rechtstreeks inkopen bij handelsbedrijven in China, zonder tussenkomst van importeurs en vaak ook zonder medeweten van het merk zelf. Maar grijze import is volledig legaal en bedrijven op Curaçao maken daar handig gebruik van. Het bedrijf XR EV Cars verkoopt bijvoorbeeld de Volkswagen ID.6 Crozz, een elektrische SUV die gebouwd wordt door FAW-VW en alleen voor de Chinese markt bedoeld is. De foto’s op de website zijn doodleuk overgenomen uit de Chinese folder. Verder biedt het bedrijf ook EV’s aan van BYD, waaronder de kleine Seagull hatchback en Yuan Plus crossover (Atto 3).

Aruba: Brede selectie China-only EV’s

Op Aruba (106.000 inwoners) is Greenwheel Aruba de grootste importeur van Chinese EV’s via grijze import. Het bedrijf verkoopt een fraaie collectie van China-only EV’s, waaronder de Nissan Riqui 6 & 7, de Volkswagen ID.7 Vizzion/ID.4 Crozz/ID.6 Crozz, de China-spec Audi Q4 E-Tron, de BYD Dolphin en de BYD Seal. Een ander grijs bedrijf is Mobility Solutions, dat de GAC-Honda e:NP1 en e:NP2 op de site heeft staan, naast twee Chinese Volkswagens en de Avatr 11 SUV. Avatr is een hoge-middenklasse EV merk onder Changan dat zelf nog niet veel exporteert, maar dus al wel te bestellen is op Aruba.

Bonaire: Klein, maar wel Chinese EV-opties

Met slechts 22.500 inwoners biedt Bonaire toch een scala aan Chinese EV’s. Akkermans Auto Supplies vertegenwoordigt Ford, Hyundai en Lincoln, maar heeft recentelijk ook BYD toegevoegd aan zijn aanbod. Star Motors heeft er ook een vestiging met dezelfde modellen als op Curaçao.

Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba: Oplopende interesse

Op Sint Maarten zijn de Chinese merken Haval, GAC en Changan beschikbaar, maar uitsluitend in verbrandingsmotor-varianten. De komst van het EV-merk ORA naar Sint Maarten wordt echter verwacht, wat van ORA het eerste Chinese EV-merk op het eiland zou maken. Op Sint Eustatius en Saba zijn geen bedrijven die momenteel Chinese auto’s verkopen, zowel elektrisch als verbrandingsmotor aangedreven.

Conclusie: Kleine markt, grote kansen voor Chinese EV’s

De aanwezigheid van Chinese EV’s in het Caribisch Nederland toont aan dat geen markt te klein is voor China. Met name door de grijze import kunnen bedrijven flexibel en zonder EU-heffingen auto’s inkopen die exclusief in China verkrijgbaar zijn. Als de vraag naar deze voertuigen blijft stijgen, zullen waarschijnlijk meer Chinese merken zich officieel op deze eilanden vestigen.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.