Costa Rica is een klein land in Centraal Amerika met ongeveer vijf miljoen inwoners, de hoofdstad is San Juan. Costa Rica heeft een vrijhandelsverdrag met China en is lid van het Belt and Road Initiative (BRI). Daardoor is de handel tussen landen flink gegroeid, China is nu de tweede importpartner en de negende exportpartner. Een steeds groter deel van die export bestaat uit auto’s.
De automarkt in Costa Rica
De Costa Ricaanse automarkt is klein maar zal naar verwachting de komende jaren snel groeien. In 2023 werden er dik 25.000 nieuwe auto’s verkocht, waarvan 11.6% EV’s, het hoogste EV marktaandeel van Zuid Amerika. De overheid ondersteunt de transitie naar elektrisch rijden en heeft diverse belastingvoordelen ingevoerd. De top 3 van bestverkopende EV’s is helemaal Chinees: de BYD Yuan Plus staat op 1, gevolgd door de Geely Geometry E en de JAC E-S1.
De Chinese EV merken op de Costa Ricaanse markt
De Chinese EV merken werken met dealerbedrijven voor distributie. Ze kennen de lokale cultuur en sponsoren sport en goede doelen. De meeste merken verkopen vooral hun goedkoopste EV’s in Costa Rica.
BYD
BYD verkoopt een mix van EV’s en PHEV’s, waaronder de bekende Dolphin, Han, Seagull, Seal, Song Plus, Tang en de Yuan Plus (Atto 3). Daarnaast heeft BYD de S1 Pro bij de Costa Ricaanse dealer staan, een kleine elektrische SUV met 94 kW en een bereik van 401 kilometer. Voor bedrijven heeft BYD de T3 in de aanbieding. BYD was hoofdsponsor van 2024 Copa América, een voetbaltoernooi dat werd gewonnen door Argentinië. BYD was ook hoofdsponsor van het EK.
Chery
Chery’s gamma bestaat vooral uit benzinemodellen en twee EV’s: de Chery iCar 03 is een hoekige SUV die in andere exportlanden bekendstaat als de Jaecoo J6. De iCar 03 heeft maximaal 205 kW en een 70 kWh accu voor een bereik van 501 kilometer. De Chery eQ7 is een gestroomlijnde crossover die elders wordt verkocht als de Omoda E7. Chery ondersteunt kindersporten en is een sponsor van bokswedstrijden, waaronder de vrouwenkraker Yokasta Valle tegen Ramandeep Kaur om de WBO Gold Title.
Geely
Geely heeft een vergelijkbaar aanbod, met vier benzinemodellen en twee elektrische auto’s onder de Geometry naam. De Geometry C is een compacte crossover met 150 kW en een bereik van 550 kilometer, de Geometry E is een kleine hatchback met 80 kW en 380 kilometer bereik. Geely heeft een ‘owners club’ opgericht in Costa Rica en die lijkt heel populair. Dit soort merk-gestuurde clubs zijn heel gewoon in China maar nog zeldzaam in exportlanden. Geely sponsort verder initiatieven ter bescherming van het regenwoud.
JAC
JAC is zeer actief in Zuid Amerika en ook in Costa Rica heeft het een breed aanbod met benzinemodellen en EV’s. De EV lijn is een mix van nieuwe auto’s en hele oudjes die in China niet meer te krijgen zijn. JAC’s bestseller is de e-JS1, een kleine hatchback met 45 kW en een bereik van 302 kilometer. De leukste JAC is de gloednieuwe E30X, een hatchback met hippe ronde vormen. Deze valt in China onder het aparte Yiwei merk. De E30X heeft 100 kW en een bereik van 400 kilometer. Verder verkoopt JAC de e-JS4 SUV en de e-J7 sedan. JAC positioneert zichzelf als een echte prijspakker en biedt onder meer gratis laadpalen en service aan.
MG
Het gamma van MG in Costa Rica is eveneens een mengelmoes van benzine en elektrisch. Onder de benzinemodellen een paar hele oudjes zoals de MG RX8 en de vorige MG3. Deze auto’s zijn in China niet meer te koop. MG heeft drie bekende EV’s bij de dealer staan: de MG 4, de MG ZS EV en de Marvel R. MG zet zich in de markt als een familiemerk en benadrukt zijn Engelse afkomst, het is sponsor van het nationale voetbalteam van Costa Rica.
Neta
De relatief jonge Chinese automaker Neta is ook actief in Costa Rica met twee EV’s: de U SUV met 120 kW en een bereik van 501 kilometer en de V hatchback met 70 kW en 401 kilometer bereik. Dit zijn Neta’s goedkope EV’s die alleen nog voor export worden geproduceerd. Neta probeert klanten te lokken met flinke kortingen van 10% en meer. Neta zit ook in de goede doelen en ondersteunt hulp aan straathonden.
De toekomst
Met de groeiende automarkt en het grote EV-segment is Costa Rica een aantrekkelijk land voor Chinese merken. Naar verwachting zullen meer automakers de stap naar het Centraal Amerikaanse land zetten. Lokale productie lijkt voorlopig nog niet op de kaart te staan, daarvoor is de lokale markt te klein, maar dat kan veranderen als de EV revolutie in omringende landen ook begint aan te slaan.