Zuid Afrika is een interessante markt voor Chinese automakers, zowel voor export als voor lokale productie. Zuid-Afrika is de grootste automarkt in Afrika, met een verkoop van 532.098 auto’s in 2023. De merken top drie: Toyota, Volkswagen, Suzuki. De auto top 3: Toyota Hilux, Ford Ranger en Volkswagen Polo Vivo.
Nog weinig EV’s
De NEV markt is nog relatief klein met 7.746 auto’s in 2023, een aandeel van 1.45%, maar vergeleken met 2022 was dat wel een groei van 65.7%. In Zuid-Afrika, de categorie New Energy Vehicle (NEV) bestaat uit drie onderdelen: PHEV’s, HEV’s, en EV’s. In 2023 was het aantal HEV’s veruit het grootste: 6484, gevolgd door 929 EV’s en slechts 333 PHEV’s.
Een grote auto-industrie
Zuid-Afrika kent een grote auto-industrie, die vooral gericht is op export naar Europa. In 2023 produceerde Zuid Afrika 633,337 auto’s, allemaal benzine modellen. De Zuid-Afrikaanse regering is daar met het oog op de toekomst niet gelukkig mee, en is daarom bezig met plannen om de productie van NEV’s te ondersteunen. Daarbij kijkt het land nadrukkelijk naar China. In maart bezocht de Zuid-Afrikaanse minister van handel diverse Chinese auto- en accu fabrikanten.
Een snel groeiende NEV markt, mogelijkheden voor lokale fabricage, en overheidssteun? Dat klinkt als een kolfje naar de hand voor Chinese automakers. Wie doet wat:
BYD
BYD is overal, en dus ook in Zuid Afrika. Het merk verkoopt de Atto 3 en de Dolphin, en dat is meteen ook de goedkoopste EV op de markt. Binnenkort komen ook de Seal en de Dolphin Mini naar Zuid Afrika. BYD is ook actief met elektrische bussen, in samenwerking met een lokale vervoerder. BYD is verder aan het onderhandelen met de regering over de bouw van een fabriek voor de productie van EV’s.
Chery
Chery is actief in Zuid Afrika met het Chery merk, en met het bekende duo Jaecoo & Omoda. Het aanbod bestaat vooral uit benzinemodellen, maar daar komt verandering in met de komst van de Jaecoo J7 PHEV en de Omoda E5 EV later dit jaar.
ORA
ORA is een hip EV merk onder GWM. In Zuid Afrika heeft het de ORA 03 bij de dealer staan. Deze compacte hatchback was de goedkoopste EV in het land, tot de komst van de BYD Dolphin. Het gamma wordt binnenkort versterkt met de 03 GT.
Dayun
Dayun is een relatief onbekend Chinees EV merk. Het is onderdeel van de Dayun Group, een bedrijf dat groot werd met zware vrachtwagens. Tegenwoordig maakt de groep ook allerlei elektrische voertuigen, van driewielers tot luxe sedans en SUV’s. Dayun begint eind dit jaar met de verkoop van de S5 Mini SUV in Zuid Afrika, een kleine hatchback van het formaat Renault Kwid.
EV Africa City Blitz
EV Africa (EVA) is Zuid-Afrikaans EV bedrijf. Het importeert diverse Chinese low-speed electric vehicles (LSEV’s) die het verkoopt onder de City Blitz merknaam. In Zuid-Afrika heb je een volwaardig rijbewijs nodig om met deze kleine stadskarretjes rond te rijden. EV Africa heeft verschillende varianten bij de dealers staan: tweezits, vierzits, pick-up truck, en zelfs een van versie voor klein transport.
Meer merken onderweg
En dat is pas het begin. Nog veel meer Chinese merken hebben plannen om naar Zuid-Afrika te komen, waaronder Deepal, Leapmotor, en Aion. Lokale productie lijkt eveneens onvermijdelijk. De situatie in Zuid-Afrika is te vergelijken met die in Thailand een paar jaar geleden: een bestaande auto-industrie infrastructuur waar Westerse merken benzine gestookte auto’s in elkaar schroefden. In Thailand zijn de Chinese merken daar middenin gesprongen, maar dan met EV productie en ondersteund door eigen accu fabrieken. Het is heel goed mogelijk dat Zuid-Afrika eenzelfde ontwikkeling te wachten staat.