De Indiase EV-markt is nog heel klein, maar groeit snel. In 2023 groeide de verkoop van alle personenauto’s met 10 procent, maar de verkoop van elektrische voertuigen verdubbelde bijna. Toch zijn elektrische auto’s slechts verantwoordelijk voor 2 procent van de totale verkoop van personenauto’s. Zoals gewoonlijk laten Chinese EV makers zich niet afschrikken door getallen, zij kijken niet naar nu maar naar de mogelijke groei in de toekomst. India heeft 1.4 miljard inwoners, een groeiende economie, een groeiende middenklasse en een ambitieuze overheid. Op dit moment zijn er twee Chinese EV makers actief in India en één bijna.
MG
MG is een merk onder SAIC. Door het Britse verleden is het MG merk in India goed bekend, en er zijn nog veel historische MG’s in het land. Het nieuwe ‘Chinese’ MG is sinds 2019 actief in India. MG produceert auto’s in een joint venture met de Indiase JSW Group. Het bedrijf heet JSW MG Motor India. De fabriek staat in de stad Halol in de provincie Gujarat en heeft een capaciteit van 80.000 auto’s per jaar. Deze fabriek was voorheen eigendom van General Motors India, dat eind 2017 helemaal stopte met zijn activiteiten in India.
MG verkoopt in India een leuk allegaartje van benzine- en elektrische voertuigen die zijn gebaseerd op auto’s van de verschillende Chinese merken van SAIC. De elektrische auto’s zijn de ZS EV, de Comet EV en de Windsor EV. In India is de afkorting ‘EV’ onderdeel van de modelnaam. De ZS EV is de welbekende compacte SUV die ook in Nederland wordt verkocht. De Comet EV is een leuke driedeurs stadsauto die in China de Wuling Air heet. Het is een 2+2 van 2.9 meter lang met 42 pk op de achterwielen. De accu heeft een capaciteit van 17.3 kWh voor een bereik van 230 kilometer. MG India levert ook een speciale Gamers Edition gericht op jongere kopers. De Windsor EV heet in China de Baojun Yunduo. De Windsor naam klinkt typisch Engels en voor de zekerheid heeft MG Morris Garages voluit op de voorkant gezet. De Windsor EV is een vijfdeurs hatchback met ronde vormen en een lengte van 4.3 meter. De motor levert 136 pk en het bereik is 331 kilometer met een 38 kWh accu. Tot en met eind 2025 wil MG nog eens vijf modellen op de Indiase markt brengen, waaronder een elektrische crossover en twee premium modellen.
BYD
BYD heeft niet het geluk van goede oude tijden en heeft dan ook meer moeilijkheden met de lokale regelgeving. Auto’s van BYD komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor subsidies en BYD heeft nog geen goedkeuring gekregen voor lokale productie. Toch laat het bedrijf zich niet uit het veld slaan en het breidt zijn modellen aanbod verder uit. BYD verkoopt BYD twee elektrische modellen in India: de Atto 3 en de Seal. Daar komt binnenkort de BYD eMax 7 bij, een MPV gericht op Indiase families. De eMax 7 is in andere exportlanden bekend onder de naam BYD M6. In China is er ook een PHEV versie, de Song Max DM. De eMax 7 heeft zeven zitplaatsen en een lengte van 4.7 meter. Het vermogen is 201 pk en het bereik is 503 kilometer met een 72 kWh accupakket. BYD heeft ook plannen om de Dolphin en de Seagull in India te lanceren, maar die modellen komen op zijn vroegst in de tweede helft van 2025.
Leapmotor
Leapmotor begint nog dit jaar met de verkoop van auto’s in India. De eerste modellen zijn de T03 hatchback en de C10 SUV. Net als in Europa werkt Leapmotor in India samen met Stellantis voor service en distributie. De samenwerking geeft Leapmotor ook extra mogelijkheden voor lokale productie want Stellantis heeft al fabrieken in India voor de fabricage van Citroën- en Jeep modellen, dit zijn echter geen EV’s.
De toekomst
MG en BYD werken samen met lokale bedrijven voor verkoop, financiering en service. MG heeft dik 307 dealers in India en BYD 17. Beide merken willen de komende jaren het aantal dealers en servicepunten flink uitbreiden. MG is bovendien bezig met de bouw van een tweede fabriek. Het lijkt er dus op dat deze eerste merken voorlopig in India zullen blijven. En zoals gewoonlijk zijn de andere Chinese automakers niet ver weg. Als MG, BYD en Leapmotor het goed doen komen er nog veel meer Chinese auto’s op de Indiase markt.