Kenia, een uitgestrekt land in Oost-Afrika met een populatie van circa 52 miljoen mensen, staat bekend om zijn relatieve stabiliteit en welvaart. Dankzij de sterke banden met China, waarbij Chinese ondernemingen aanzienlijk investeren in de infrastructuur, energie-, en bouwsectoren, is China de grootste handelspartner van Kenia. Het is dan ook geen verrassing dat producenten van Chinese EV’s geïnteresseerd zijn in deze markt.
De Keniaanse automarkt is niet groot, met 11.370 nieuwe verkochte auto’s in 2023, en dat was een flinke krimp ten opzichte van 2023. Toch zien Chinese EV-makers kansen op de lange termijn, met name in de grote steden. De Keniaanse overheid wil graag meer elektrisch vervoer om de vervuiling te verlagen, en steunt de EV sector met belastingvoordelen.
Chinese merken in Kenia
In lijn met de gangbare praktijk gaan de Chinese merken partnerships aan met lokale distributeurs. Het oplaadnetwerk in Kenia is nog beperkt, met thuisladen als de voornaamste methode, waardoor compacte EV’s bijzonder geschikt zijn.
Wuling
Dit merk, onderdeel van SGMW, maakt furore met onder meer de Mini EV Cabrio, een trendy stadsauto met cabriodak – een opvallende verschijning in Afrika. Een meer serieuze toevoeging is de Autopax Air EV Yetu, een lokaal geassembleerde variant van de Wuling Air mini EV, geprijsd op slechts 4.600 euro. Zelfs de president van Kenia is onder de indruk van dit initiatief.
JAC
Deze fabrikant kiest voor een andere aanpak met de verkoop van een robuuste elektrische pick-up truck. Met pick-up trucks die 50% van de nieuw verkochte auto’s uitmaken, gedomineerd door dieselmodellen van Isuzu en Toyota, introduceert JAC ook twee elektrische vrachtwagens, waaronder de N75 vier-tonner – de eerste in zijn soort op de Keniaanse markt.
BYD
Een niet te missen speler, BYD, is reeds twee jaar actief in Kenia met elektrische bussen en de BYD T3, een elektrische bestelwagen. In samenwerking met een lokaal bedrijf worden deze voertuigen geleased aan bouwbedrijven en transportondernemingen. BYD plant om in de nabije toekomst ook elektrische personenauto’s op de Keniaanse markt te brengen.
Andere merken
Fabrikanten zoals Chery en Changan zijn al langer aanwezig in Kenia, tot nu toe met enkel benzinemodellen. Als de EV markt serieus gaat groeien zullen zij ongetwijfeld ook met EV’s op de proppen komen. Zoals altijd zien Chinese merken een markt die anderen negeren. Of het uiteindelijk goed uitgepakt is vers twee, maar als ze er eenmaal zijn gaan de Chinezen niet snel meer weg.