Het is niet zo dat de Chinese elektrische auto in Europa niet meer aan te slepen zijn. Maar het valt niet te ontkennen dat merken als BYD en MG hier de afgelopen jaren – meestal vanwege de aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding – hier een aardige populariteit opgebouwd. Aan die zegetocht dreigt nu abrupt een einde te komen.
Importheffing vanwege Chinese subsidies
De Nederlandse automarkt lijkt de afgelopen jaren overspoeld te worden met Chinese elektrische auto’s. Modellen als de BYD Atto 3 en de MG4 Electric hebben hier een redelijk marktaandeel veroverd en dat groeit behoorlijk. Volgens de laatste cijfers van RAI Vereniging waren Chinese merken in de eerste vijf maanden van dit jaar goed voor maar liefst 21% van alle verkochte elektrische auto’s in Nederland.
Omdat de Europese Commissie van mening is dat die scherpe prijsstelling het gevolg is van een oneerlijke subsidiëring door de Chinese regering, wil men een forse importheffing opleggen. Deze bedraagt 17,4 tot 38,1%, wat de prijs van deze populaire EV’s flink kan opdrijven. De voorgestelde importheffing zou de opmars van de Chinese automerken in één klap kunnen stoppen.
Prijsstijgingen tot wel een kwart
Voor de Nederlandse consument betekent dit mogelijk een fikse prijsstijging. Omdat er nu al een heffing van 10% is, zou je kunnen verwachten dat het allemaal wel meevalt. Maar een BYD Atto 3, die nu doorgaans voor zo’n €40.000 van de hand gaat, zou door de heffing zo’n €10.000 duurder kunnen worden. En ook andere populaire modellen, zoals de MG ZS EV en de Nio ET5, zouden fors in prijs kunnen stijgen. “Dit is een ramp voor ons,” zegt een Amsterdamse dealer van BYD. “We hebben de afgelopen maanden enorm veel orders binnengekregen, maar als deze heffing erdoor komt, vrees ik dat veel klanten zullen afhaken.”
Zal China terugslaan?
De Chinese overheid en fabrikanten zijn uiteraard niet te spreken over het voorstel van de EU en dreigen met tegenmaatregelen. Ze beschuldigen de EU van protectionisme en waarschuwen dat de heffing een handelsoorlog tussen beide economische grootmachten verder kan aanwakkeren. Uiteraard zal China als het moet alle mogelijke middelen inzetten om de belangen van de Chinese autofabrikanten te beschermen.
Toekomst van elektrisch rijden komt onder druk
De voorgestelde importheffing werpt ook een beetje een donkere schaduw over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland. De meeste Chinese auto’s die hier worden verkocht, zijn volledig elektrisch. Hoewel de heffing Europese fabrikanten een concurrentievoordeel zou kunnen geven, bestaat de kans dat de transitie naar elektrisch rijden vertraging oploopt. De prijzen zullen immers niet zakken maar stijgen. En betaalbare elektrische auto’s zijn essentieel om de massa aan het rijden te krijgen, en de heffing zou die betaalbaarheid behoorlijk kunnen ondermijnen.
Wat nu?
De Europese lidstaten moeten nog hun definitieve goedkeuring geven aan de importheffing. Het is dus nog niet zeker of en wanneer deze daadwerkelijk wordt ingevoerd. Het is in ieder geval raadzaam om de ontwikkelingen op de voet te volgen en eventueel snel te beslissen over de aanschaf van een Chinese elektrische auto. Het zou zomaar kunnen dat deze binnenkort een stuk minder aantrekkelijk geprijsd zijn.