De Autosalon van Parijs is vol aan de gang. China was sterk vertegenwoordigd op de show, met veel merken die flink hadden uitgepakt met grote stands en spektakel. De verschillende merken hebben allemaal grote plannen met Europa, maar hoe en waar precies is vaak onduidelijk. Ook is het opvallend dat de specificaties van de getoonde auto’s nogal vaag blijven. Dit is het belangrijkste nieuws uit China in Frankrijk:
Aion
Aion is een EV merk onder GAC. In China doet Aion goede zaken en dus wil het nu ook naar Europa. De eerste Aion die onze kant op komt is de Aion V, een 4.6 meter lange voorwiel aangedreven elektrische SUV. GAC claimt een bereik van 520 kilometer WLTP. De V moet al dit jaar in Europa op de markt komen. In China is de V verkrijgbaar in een dozijn verschillende varianten met een prijs van 17.000 tot 24.000 euro. Na de V komt ook de Aion Y naar Europa. Dit is een elektrische familieauto met een lengte van 4.4 meter en een vermogen van 150 kW.
BYD
Het grootste nieuws bij BYD was de Sealion 7, een volledig elektrische SUV-coupé die veel van zijn techniek deelt met de BYD Seal sedan. De Sealion 7 is 4.83 meter lang en heeft een wielbasis van 2.9 meter. BYD claimt dat de nieuweling kan snelladen met 230 kW, een stuk sneller dan de andere BYD’s die in Europa te koop zijn. BYD gaat RWD- en AWD versies leveren in Europa. De snelste AWD sprint in 4.5 seconden naar de 100. De Sealion 7 komt begin 2025 op de Nederlandse markt met een vanafprijs van rond de 47.000 euro.
Hongqi
Tot nu toe vallen de verkopen van Hongqi in Europa tegen. Dat komt vooral doordat het beroemde Chinese merk alleen de peperdure E-HS9 verkoopt. Maar dat gaat veranderen. In Parijs staat Hongqi met de EH7 sedan en de EHS7 SUV, twee hypermoderne elektrowagens gebaseerd op Hongqi’s FMEs platform. Hongqi heeft de voorlopige euro-prijzen voor de instappers al bekendgemaakt: 49.999 euro voor de sedan en 53.999 euro voor de SUV. De EH7 en de EHS7 hebben beide een wielbasis van 3 meter, een maximaal vermogen van 455 kW en een bereik van 650 kilometer WLTP. De komende vijf jaar wil Hongqi in totaal 10 nieuwe auto’s in Europa lanceren.
Leapmotor
Leapmotor gaat samen met partner Stellantis Europa veroveren. Eerder lanceerde het merk al de T03 stadsauto en de C10 SUV. Daar komen in 2025 nog twee modellen bij: de B10 crossover en de C16 SUV. De Leap B10 is een gloednieuwe crossover die in China nog niet eens te koop is. De B10 staat op het Leap 3.5 platform. Het is de eerste auto uit de nieuwe Leap B-Serie, die speciaal is ontwikkeld voor internationale markten. De B10 komt begin 2025 op de Europese markt, ook in Nederland. De Leap C16 is het grote broertje van de C10 met zes zitplaatsen en een lengte van 4.9 meter. In China is de C16 verkrijgbaar met EREV en EV aandrijflijnen, maar Europa krijgt alleen de elektrische versie.
Skyworth
Skyworth is een relatief klein Chinees EV merk. De eigenaar is de Skyworth Group, een bedrijf dat vooral bekend is van televisies en monitoren. Skyworth heeft plannen om in Europa aan de slag te gaan. In Parijs liet Skyworth twee auto’s zien. De eerste is de Skyworth K, een elektrische SUV die in China EV6 heet. De 4.7 meter lange K is een voorwielaandrijver met maximaal 250 kW en een maximaal bereik van 520 kilometer. De tweede is de Skyworth Q, een compacte elektrische crossover met een sportief ontwerp. Technische gegevens zijn nog niet bekendgemaakt en de Q is ook in China nog niet te koop.