China dient klacht in bij WTO over EU-tarieven op elektrische voertuigen

De Chinese regering heeft een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de bestraffende tarieven die de Europese Unie (EU) heeft opgelegd aan elektrische voertuigen uit China. Deze voorlopige tarieven, die in juli van kracht zijn geworden, worden door China als oneerlijk ervaren.

Bescherming van de binnenlandse EV-industrie

Het Chinese Ministerie van Handel verklaart dat de bescherming van de rechten en belangen van de eigen elektrische voertuigen (EV) industrie de belangrijkste reden is voor deze stap. Een woordvoerder van het ministerie benadrukte dat de voorlopige beslissing van de EU geen feitelijke en juridische basis had. Chinese staatsmedia melden dat het ministerie mogelijk nog verdere stappen overweegt, zoals het indienen van een aanvullende klacht bij de WTO tegen de EU. Dit zou een verdere escalatie in de handelsrelatie tussen China en de EU kunnen betekenen.

Achtergrond: EU’s voorlopige tarieven

De EU voerde begin juli voorlopige importheffingen in op elektrische auto’s uit China. Uit een onderzoek bleek dat Chinese fabrikanten oneerlijke concurrentievoordelen genieten door hoge subsidies van de Chinese overheid, waardoor zij hun elektrische voertuigen tegen lagere prijzen kunnen aanbieden dan Europese fabrikanten. Om deze reden werden de tarieven per fabrikant vastgesteld, afhankelijk van de geïdentificeerde subsidies.

Fabrikantspecifieke tarieven

Onder de getroffen bedrijven lijdt het Chinese staatsbedrijf SAIC onder het hoogste tarief van 37,6%. Andere bedrijven zoals Geely, het moederbedrijf van Volvo Car AB, en BYD krijgen extra heffingen van respectievelijk 19,9% en 17,4%. Ook de Verenigde Staten hebben geprobeerd de import van Chinese elektrische voertuigen te beperken door tarieven van meer dan 100% op te leggen, met het argument dat China de wereld overspoelt met goedkope goederen, vooral in de nieuwe groene industrieën. Canada overweegt momenteel soortgelijke maatregelen, waarbij de invoerrechten mogelijk tot 48 procent zouden kunnen stijgen.

China’s officiële reactie

China heeft herhaaldelijk gewaarschuwd dat het zou terugslaan tegen de speciale tarieven van de EU, bijvoorbeeld door tegenheffingen in te voeren. Met de officiële klacht bij de WTO maakt China deze dreiging waar. “De conclusie van de EU mist feitelijke en juridische basis,” aldus een woordvoerder van het Chinese Ministerie van Handel. “Het schendt ernstig de WTO-regels en ondermijnt de wereldwijde samenwerking bij het aanpakken van klimaatverandering. Wij dringen er bij de EU op aan om deze fout onmiddellijk te corrigeren en samen de economische en handelsrelaties tussen China en de EU te beschermen, evenals de stabiliteit van de toeleveringsketen voor elektrische voertuigen.”

Reactie van de Europese Commissie

De Europese Commissie blijft echter overtuigd dat haar onderzoek en maatregelen tegen staatssteun voor Chinese elektrische voertuigen in overeenstemming zijn met de WTO-regels. In een reactie op het Chinese verzoek om WTO-geschillenbeslechting, verklaarde de Europese Commissie dat zij alle details zorgvuldig zal onderzoeken en binnen de WTO-procedures zal reageren. Een woordvoerder voegde eraan toe dat het verzoek om WTO-consultaties geen invloed zal hebben op de voortgang van het lopende anti-subsidieonderzoek, en dat de voorlopige heffingen uiteindelijk zullen worden omgezet in reguliere heffingen zodra de beoordeling is afgerond.

Chinese klacht tegen de VS

Naast de klacht tegen de EU heeft China ook een klacht ingediend bij de WTO over de Amerikaanse subsidieregels voor elektrische voertuigen onder de Inflation Reduction Act (IRA). Volgens het Chinese Ministerie van Handel zijn deze regels “discriminatoir” en hebben ze “de wereldwijde toeleveringsketen voor elektrische voertuigen ernstig verstoord.”

Impact van Amerikaanse subsidievoorwaarden

De Amerikaanse subsidieregels verhinderen dat elektrische voertuigen met batterijcomponenten en materialen uit China in aanmerking komen voor het volledige belastingvoordeel in de VS. Dit geldt vooral voor de ‘FEOC’-definitie (Foreign Entity of Concern), die bedrijven uitsluit die eigendom zijn van of gecontroleerd worden door bepaalde regeringen, waaronder die van China. Vanaf 2024 mogen EV’s geen batterijcomponenten meer bevatten die zijn geassembleerd of vervaardigd door een FEOC, en vanaf 2025 geldt dit ook voor kritieke mineralen.

CATL productie accucellen in Thuringen (CATT)

Gevolgen voor Chinese en andere fabrikanten

Omdat veel elektrische voertuigen van Chinese fabrikanten batterijen uit China bevatten, zullen deze voertuigen niet langer in aanmerking komen voor subsidies in de VS, wat hen op een groot concurrentienadeel plaatst. Ook andere fabrikanten worden getroffen, zoals Ford, dat een batterijfabriek bouwt met technologie van de Chinese batterijproducent CATL.

WTO-geschillenbeslechting

De WTO-geschillenbeslechtingsprocedure is bedoeld om de veiligheid in de internationale handel te waarborgen en helpt bij het oplossen van handelsgeschillen. Deze procedures kunnen echter alleen door WTO-lidstaten worden ingeleid, niet door bedrijven. Het doel is om conflicten op te lossen, niet om een bindende uitspraak te doen.

Bron: Reuters.com

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.