De Lyriq-V van Cadillac bewijst dat kracht en luxe perfect samenkomen. Deze elektrische SUV, het eerste model binnen de iconische V-Series, combineert indrukwekkende prestaties met vooruitstrevende technologie. Het model bouwt voort op Cadillac’s rijke historie en laat zien waarom het merk al meer dan een eeuw toonaangevend is in de auto-industrie.
Een merk met een rijke historie
Cadillac, opgericht in 1902, staat wereldwijd bekend als symbool van Amerikaanse luxe en innovatie in de automobielindustrie. Het merk speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van moderne technologieën, zoals de elektrische starter en verbeterde productieprocessen. Door de decennia heen heeft Cadillac zijn reputatie opgebouwd met iconische modellen zoals de Eldorado en de Escalade, die zowel stijl als prestaties wisten te combineren. Nu voegt Cadillac een nieuw hoofdstuk toe aan zijn geschiedenis met de volledig elektrische Lyriq-V.
Wat de Lyriq-V uniek maakt
De Cadillac Lyriq-V is gebouwd voor prestaties. Met twee elektromotoren levert deze vierwielaangedreven SUV 624 pk en 880 Nm koppel. Het resultaat? Een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 seconden, waarmee het officieel de snelste Cadillac ooit is. Dankzij de Velocity Max-boostfunctie kun je het volledige vermogen van de auto benutten, wat zorgt voor een rijervaring die je hart sneller laat kloppen.
Ondanks de grote batterijcapaciteit van 102 kWh heeft de Lyriq-V een actieradius van 458 kilometer. Dit komt deels door het gewicht van 2.714 kilo en de 22-inch wielen, die hun tol eisen op de efficiëntie. Toch combineert de auto kracht en comfort op een manier die indruk maakt.
Hoe verschilt de V-versie van het standaardmodel?
Het standaardmodel van de Lyriq is beschikbaar met achterwielaandrijving (253 kW en 440 Nm) of vierwielaandrijving (388 kW en 610 Nm). Beide versies maken gebruik van General Motors’ Ultium-platform. Met de introductie van de V-versie heeft Cadillac een spannend nieuw hoofdstuk toegevoegd aan deze lijn. De extra kracht en sportieve aanpassingen maken van de Lyriq-V een compleet andere rijervaring.
Dynamisch rijgedrag en luxe interieur
De Lyriq-V biedt niet alleen meer kracht, maar ook een verfijnder rijgedrag. Met een aangepaste ophanging, een verlaagde multilink-ophanging en een snellere stuurverhouding voelt deze SUV sportiever en preciezer aan. Voor extra gemak is er een speciale ‘V-knop’ op het stuur, waarmee je direct kunt schakelen naar je favoriete rij-instellingen.
Binnenin ontbreekt het niet aan luxe. Denk aan een panoramisch glazen dak, een audiosysteem met maar liefst 23 speakers en een 33-inch display dat de cockpit siert. Bovendien is de auto uitgerust met een augmented reality head-up display, zodat je altijd belangrijke informatie in het zicht hebt.
Stoere looks voor een krachtige SUV
De Lyriq-V ziet er net zo indrukwekkend uit als hij rijdt. Details zoals accenten van koolstofvezel, unieke sideskirts en een verlaagde voorbumper benadrukken de sportieve uitstraling. Het zwartgelakte dak en de 22-inch velgen met donkere afwerking maken het plaatje compleet. Het is een SUV die je niet snel over het hoofd ziet.
De visie van Cadillac
John Roth, vicepresident van Global Cadillac, zegt hierover: “De V-Series is het hart van Cadillac’s toewijding aan prestaties en innovatie. Met de LYRIQ-V brengen we dit naar een nieuw niveau in het tijdperk van elektrische voertuigen. Het resultaat is een krachtige en persoonlijke rijervaring die perfect aansluit bij de wensen van onze klanten.”
Komt de Lyriq-V naar Europa?
In Europa is de standaard Cadillac Lyriq sinds 2024 verkrijgbaar, als onderdeel van General Motors’ terugkeer op de Europese markt. Op dit moment is de Lyriq beschikbaar in een vierwielaangedreven variant, maar of de Lyriq-V ook deze kant op komt, blijft onduidelijk. Voor nu zet Cadillac met de Lyriq-V in ieder geval een stevige voetafdruk in de wereld van elektrische SUV’s.
Beschikbaarheid en productie
De Lyriq-V wordt als eerste gelanceerd in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. De productie vindt plaats in Spring Hill, Tennessee, en de prijs start bij 79.990 dollar exclusief belastingen.
Tekst: Marc Verweij