BYD trekt zich voorlopig niets aan van de EU tarieven. De expansie van het BYD merk gaat gewoon door en binnenkort komt ook Denza naar Europa.
Wat is Denza?
Denza is een merk onder BYD Motor. Binnen het bedrijf staat Denza op de tweede plaats in de merken rangorde op prijs en segment: BYD is grofweg te vergelijken met Volkswagen, Denza met Audi, Fangcheng Bao met Land Rover en Yangwang zit op het niveau van Bentley en Mercedes-Maybach.
Denza werd opgericht in 2010 als een 50-50% joint venture tussen BYD en het toenmalige Daimler AG. Deze JV was een door de overheid geregeld moetje waar geen van de partijen veel zin in had. Pas in 2014 kwam de eerste auto op de markt, de Denza EV, gebaseerd op de Mercedes-Benz B-Klasse met een elektrische aandrijflijn van BYD. De joint venture investeerde nauwelijks in een promotie dus de verkopen stelden teleur. In 2018 kreeg de Denza EV een facelift en een nieuwe naam: Denza 500. In 2020 lanceerde Denza de X SUV, een BYD Tang met nieuwe logo’s. Het hielp allemaal niets en in 2021 werd de joint venture beëindigd. BYD heeft nu 90% van Denza en de Mercedes-Benz Group 10%.
Denza in China
Met de Duitsers op afstand ging BYD serieus aan de slag met het Denza merk. In 2022 kwam de D9 MPV en daarna volgden in rap tempo de Denza N7 crossover en de Denza N8 SUV. Later dit jaar komen daar nog de Denza Z9 GT en de Denza N9 SUV bij. Het Denza merk verkoopt nu wel goed. In mei stond Denza op de 31ste plaats met 12.223 verkochte auto’s. De absolute bestseller is de D9 MPV, die op zijn eentje 83% van de verkopen pakt.
Denza naar Europa
BYD wil al langer met Denza naar Europa te komen. Nu zijn de plannen een stuk concreter: Denza is bezig met het benaderen van dealers en het is zijn Europese R&D faciliteiten aan het uitbreiden. Het merk wil gaan concurreren met Audi, BMW en Mercedes-Benz. De eerste Denza die in 2025 naar Europa komt is de Z9 GT, het nieuwe vlaggenschip van het Denza merk, met een lengte van 5.2 meter en een wielbasis van 3.1 meter. Het is een mix van een sedan en een stationwagen, enigszins vergelijkbaar met de Porsche Taycan Sport Turismo. De EV-versie heeft drie elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 710 kW. In China gaat de Z9 GT ten minste 70.000 euro kosten. Na Z9 GT komen de D9 en de N7 naar Europa.
Fangcheng Bao
De vierde Denza is geen Denza, maar een Fangcheng Bao Bao 5 met Denza logo’s. Fangcheng Bao maakt dure terreinauto’s. Het merk werd in 2023 opgericht en verkoopt op dit moment alleen de Bao 5 SUV, met de Bao 3 en de Bao 8 in aantocht. BYD heeft geen plannen voor export van dit merk zelf en dus is het mogelijk om er Denza logo’s op te plakken. De vijf meter lange Bao 5 staat op een ladderchassis met een PHEV aandrijflijn van 505 kW. In China kost de auto omgerekend 37.000 euro.
Import of productie in Europa, of allebei
Het EU importtarief voor BYD staat op 17.4%, relatief laag in vergelijking met de tarieven op andere merken. Toch is BYD aan het kijken naar mogelijkheden om binnen de EU of net daarbuiten auto’s te gaan bouwen. BYD heeft overeenkomsten getekend voor fabrieken in Hongarije en in Turkije. Het zal echter nog wel even duren voor de eerste auto’s van de band rollen dus in eerste instantie is Denza aangewezen op export vanuit China. Denza is al een duur merk en zal in de EU zeker dus in het territorium van de Duitse Grote Drie terechtkomen. Geen gemakkelijke opgave voor Denza, een merk dat in Europa nog nauwelijks bekend is. Maar dat zal BYD niet afschrikken, het heeft ondertussen in veel landen rond de wereld laten zien dat het merken kan neerzetten in moeilijke markten.