BYD verhoogt onderhoudsinterval: goedkoper rijden, maar is het slim?

Het Chinese BYD timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg met diens elektrische auto’s. Dit neemt zulke vormen dat BYD zelfs hun eigen boten heeft voor het exporteren van voertuigen. In Afrika werkt het merk dan weer samen met de bouwer van elektrische motorfietsen. In Nederland kennen we het merk echter vooral van de goedkope elektrische auto’s, zoals de BYD Seal U en de BYD Dolphin waarmee het merk vooral de particuliere koper over de streep wil trekken. Met name voor deze particuliere koper is er nu goed nieuws. BYD onderhoud wordt namelijk goedkoper. Dit heeft met name te maken doordat het Chinese merk de onderhoudsinterval verruimt.

Onderhoud 2 jaar of 30.000 kilometer

Per oktober is het zo dat voor alle elektrische modellen van BYD geldt dat de onderhoudsinterval flink is vergroot. Was het in de voorgaande situatie zo dat een BYD ieder jaar of iedere 20.000 kilometer naar de dealer moest voor een inspectie. Nu geeft BYD aan dat het maar iedere 2 jaar of 30.000 kilometer hoeft te gebeuren. Volgens BYD moet dit ervoor zorgen dat de Total Cost of Ownership (TCO) behoorlijk omlaag gaat. Wat er in de praktijk dus op neer komt dat het goedkoper wordt om eender welk model van BYD te bezitten.

Volgens BYD kan dit gemakkelijk zonder in te leveren op de kwaliteit. Overigens is het zo dat de auto’s zelf aangeven wanneer onderhoud uitgevoerd dient te worden. Dit kan dan bij één van de negen service locaties in Nederland.

Is het wel verstandig?

Wij twijfelen niet aan de kwaliteit van BYD en dat het zeker mogelijk moet zijn om iedere 2 jaar of 30.000 kilometer onderhoud uit te laten voeren. De andere kant van het verhaal is natuurlijk wel dat twee jaar of 30.000 kilometer een behoorlijke tijdsspanne is. Nu hebben elektrische auto’s geen oliewissel, oliefilter of andere brandstof gerelateerde onderhoudszaken nodig, maar helemaal onderhoudsvrij is een elektrische auto nog steeds niet. Slijtageonderdelen als remmen, banden en onderstel hebben nog steeds regelmatig een check nodig. Zeker wanneer de remmen weinig gebruikt worden, ontstaat de kans op roestvorming, of vastzitten van de remmen. Ook interieurfilters hebben niet het eeuwige leven, waarbij het sowieso aan te raden is deze ieder jaar te laten vervangen. De nieuwe onderhoudsinterval biedt klanten echter wel de mogelijkheid de kleine checks uit te laten voeren bij een universele garage (zeker wanneer de BYD al uit de garantie loopt), wat de kosten aanzienlijk zal drukken. Iedere twee jaar langs de BYD dealer is dan weer goed voor het netjes afgestempelde boekje en de restwaarde.

Tekst: Arjan Hordijk

1190 670 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.