BYD Seal U Review: Tesla’s nieuwste rivaal in elektrische SUV’s

In het laatste kwartaal van 2023 verkocht BYD meer auto’s dan Tesla, waardoor Tesla’s jarenlange leiderschap in verkopen eindigde. Ondanks dat, blijft de Tesla Model Y de bestverkochte auto van 2023. BYD reageert met de introductie van de Seal U, een nieuwe familie-SUV, binnenkort beschikbaar in Nederland, waarin wij al een proefrit mochten maken.

Hoewel de Seal U zijn naam deelt met de BYD Seal, is hij gebaseerd op de BYD Song Plus, een modelfamilie waar ook de Han en Tang onderdeel van zijn. De Seal U is daar een doorontwikkeling van, maar kruipt visueel meer naar de Ocean-familie van BYD toe, waar ook de Seal en Dolphin toe behoren. En die ‘U’? Die staat dan voor ‘Utility’, waarmee ook de hogere instap van de Seal U is verklaard.

Succesvolle ontwerpstrategie

BYD haalde in 2017 de wereldberoemde Duitse auto-ontwerper Wolfgang Egger binnen, bekend van zijn werk bij Alfa Romeo, Lancia, en Audi, om de globale verkoopambities kracht bij te zetten. Egger, die onder andere de adembenemende Alfa Romeo 8C Competizione ontwierp, tekende ook voor de Seal U. Hij streefde ernaar een ruime SUV te ontwerpen met de iconische Ocean-esthetiek, gebruikmakend van het e-Platform 3.0, gericht op een frisse familievriendelijke uitstraling.

Hoewel het design gestroomlijnd is, is het niet direct revolutionair. In de blauwe “Tian Qing” kleur, waar wij in reden, oogt hij zeker fris en in werkelijkheid is hij zelfs mooier dan op foto’s. Dit komt door de golvende, watergeïnspireerde lijnen en vele details, zoals het druppeldesign op de achterlichten, die pas opvallen bij nadere inspectie. Het design is minder straklijnig dan andere SUV’s, maar wellicht is dat een bewuste keuze om meer te lijken op de Tesla Model Y, zijn grootste concurrent.

Toegankelijke luxe

Eenmaal plaatsnemend achter het stuur valt het hoogwaardige materiaalgebruik en de verfijnde afwerking meteen op, waarbij binnenin de kenmerkende golvende lijnen worden voortgezet. De BYD Seal U onderscheidt zich met een modern-elegant design en soft-touch materialen, die een duidelijk verschil maken ten opzichte van de Tesla Model Y. Het interieur is rijkelijk bekleed met vegan leer, verfraaid met dubbele contraststiksels, en wordt gecomplementeerd door een chique kristallen versnellingspook. Qua technologie biedt de Seal U een LCD-instrumentenpaneel, een head-up display, en een royaal elektrisch draaibaar multimediascherm dat varieert van 12,8 inch in de Comfort-uitvoering tot 15,6 inch in de Design-uitvoering, al kan de diepe menustructuur voor sommigen nog een flinke uitdaging vormen. Zo kun je de luchtroosters niet handmatig verstellen, maar dat moet je middels het klimaatmenu doen. Hinderlijk zijn de vele hinderlijke piepjes en waarschuwingen voor elke lijn op de weg en elke kilometer die je te hard rijdt. Gelukkig kan het meeste ook uit.

De ruimtelijkheid evenals de beenruimte op de achterbank van de BYD Seal U is vergelijkbaar met die van de Model Y, met een lengte van 4,79 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,67 m. De afwerking is merkbaar van een veel hoger niveau. Dankzij een ruime wielbasis en een vlakke vloer is er genoeg plaats voor vijf personen. Het grote panoramische dak, dat eindelijk eens open kan, versterkt het gevoel van licht en ruimte, terwijl het geavanceerde ventilatiesysteem zorgt voor een frisse en gezonde luchtkwaliteit binnenin.

Praktische aspecten benadrukken de gezinsvriendelijkheid van de Seal U, zoals een bagageruimte van 552 liter, uitbreidbaar tot 1.440 liter, diverse opbergmogelijkheden, bekerhouders, en USB-poorten, evenals de mogelijkheid om twee telefoons draadloos op te laden. Bijzonder nuttig is de V2L-functionaliteit voor het opladen van externe apparaten zoals het opblazen van een rubberboot tijdens de vakantie. Hoewel de zitpositie achterin vergelijkbaar is met de Model Y, biedt de afwerking een significant hoger kwaliteitsniveau.

Veiligheid voorop

De BYD Seal U is voorzien van een uitgebreid scala aan rijhulpsystemen, die gebruikmaken van geavanceerde camera- en radartechnologieën. Deze systemen houden voortdurend de verkeersomstandigheden in de gaten, waarschuwen voor potentiële gevaren en kunnen zelfs automatisch ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Standaard is de Seal U uitgerust met functies zoals Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Adaptive Cruise Control, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert, Lane Change Assist, Intelligent Speed Limit Control en Blind Spot Detection. De Design-versie voegt hier een Head-up display aan toe. Adaptieve Full-LED verlichting met grootlichtassistent zorgt voor een veilige rijervaring in het donker.

Een bijzonderheid van de Seal U is de panoramische 360-graden camera, die het voertuig zowel van bovenaf als rondom toont op het centrale display, wat parkeren en andere manoeuvres vereenvoudigt. Opvallend is dat, in tegenstelling tot veel systemen die alleen werken tot 20 km/u, deze camerafunctie actief blijft zelfs bij hogere snelheden, zoals 100 km/u.

Rijbeleving en prestaties

Hoewel het niet de snelste is, met een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 9,3 seconden, een vermogen van 217 PK (160 kW), en een maximale snelheid van 175 km/u, positioneert de Seal U zichzelf niet als een directe rivaal op het gebied van sportiviteit tegenover de Tesla Model Y, die indrukwekkende cijfers neerzet met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 6,9 seconden, 299 PK (229 kW) aan vermogen, en een topsnelheid van 217 km/u. Echter, wat de Seal U mogelijk tekortkomt in pure snelheid, maakt het meer dan goed met zijn rijcomfort en solide wegligging. De rijervaring is verrassend degelijk en de auto voelt bij elke snelheid stabiel en gecontroleerd aan.

Speciale vermelding verdienen de zitcomfort en het veergedrag van de Seal U. De stoelen zijn zo ontworpen dat ze niet alleen comfort bieden tijdens lange ritten, maar ook voldoende zijdelingse steun geven tijdens het nemen van bochten. Het veersysteem is opmerkelijk; hoewel elektrische voertuigen met hun batterijpakketten in de bodem vaak een steviger demping hebben, is de Seal U in staat om oneffenheden in het wegdek soepel te absorberen, waardoor hobbels moeiteloos worden genomen zonder het comfort van de inzittenden te verstoren.

De elektrische aandrijving van de Seal U zorgt voor een rustige rijervaring, in lijn met wat we van BYD-producten gewend zijn: betrouwbaar, solide, en hoewel het wellicht niet de meest opwindende rijervaring biedt, is het wel een van de meest comfortabele in zijn klasse. De combinatie van deze eigenschappen zorgt ervoor dat de BYD Seal U zich onderscheidt als een aantrekkelijke optie voor gezinnen die op zoek zijn naar een praktische en comfortabele SUV met een flinke actieradius.

BYD’s innovatieve Blade batterij

Net als andere BYD-modellen voor de Europese markt beschikt de BYD SEAL U over de kobaltvrije Blade Batterij, een eigen ontwikkeling van BYD die veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie vooropstelt. Deze batterij is samengesteld uit slanke, langwerpige cellen, maakt gebruik van lithium ijzerfosfaat (LFP) voor maximale stabiliteit en een hoge energiedichtheid tot 145 Wh/kg. De Blade Batterij, speciaal ontworpen voor de Europese markt, belichaamt een nieuw niveau van prestatie en ruimte-efficiëntie.

De veiligheid van deze technologie wordt onderstreept door de spijkerpenetratietest, die de Blade Batterij significant veiliger toont dan traditionele NCM-lithiumbatterijen. Ook Tesla maakt gebruikt van deze Blade batterij in de nieuwe Model Y om veel hogere laadsnelheden te handhaven.

Twee smaken voor U

De BYD Seal U wordt aangeboden in twee configuraties: de Comfort-versie met een 71,8 kWh Blade Batterij, goed voor een bereik van 420 km (WLTP), en de Design-versie met een 87 kWh Blade Batterij, waarmee een actieradius van 500 km (WLTP) mogelijk is. Beide varianten hebben een elektromotor van 160 kW (217 PK) en 330 Nm koppel, die de voorwielen aandrijft en een topsnelheid van 175 km/u bereikt. Met standaard 11 kW 3-fase en DC-snelladen tot 140 kW, kan de accu van 30-80% opgeladen worden in ongeveer 28 minuten. De standaard warmtepomp regelt de batterijtemperatuur efficiënt, wat bijdraagt aan consistente prestaties onder alle omstandigheden. Met een verwachte levering in de eerste helft van 2024 in Nederland, biedt de BYD Seal U twee versies, vier exterieurkleuren en twee interieurschema’s.

Tot slot de doorslaggevende factor: de prijs

Misschien wel het meest overtuigende argument voor de Seal U is de prijs. Beginnend bij €42.990 voor het Comfort model en oplopend tot €45.990 voor de Design uitvoering, en met de mogelijkheid op €2.950 SEPP-subsidie voor particuliere aankopen, is de Seal U een zeer aantrekkelijke en concurrerende optie. De combinatie van betaalbaarheid met superieure materialen en afwerking maakt de Seal U een belangrijke overweging voor consumenten die op zoek zijn naar functionele, praktische gezins SUV, die afwijkt van het gevestigde aanbod.

Tekst: Marc Verweij

1200 675 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.