BYD Seal Comfort: Betaalbaarder, maar nog steeds met genoeg luxe aan boord

BYD Seal Comfort

Met de BYD Seal Comfort gooit het Chinese automerk zijn nieuwste aanwinst in de strijd. Het betreft een nieuwe instapversie van deze sportieve sedan, die daardoor een stuk goedkoper is, maar nog steeds alles biedt wat je nodig hebt. Maar hoe presteert de BYD Seal dan ten opzichte van de gevestigde orde, zoals de almachtige Tesla Model 3, en de Hyundai Ioniq 6?

Minder vermogen en bereik, maar daardoor ook goedkoper

De BYD Seal Comfort is minder rap dan de uitvoeringen, maar allesbehalve sloom. Met een 231 pk sterke elektromotor en achterwielaandrijving sprint hij nog steeds in 7,5 seconden naar de 100 km/u. De 61,4 kWh accu biedt een actieradius tot 460 kilometer (WLTP), meer dan genoeg voor de meeste gebruikers. Dankzij de gestroomlijnde vorm en de standaard warmtepomp is de Seal Comfort ook nog eens lekker zuinig in het verbruik.

Onderweg snelladen is uiteraard geen probleem, al ligt de DC-laadsnelheid iets lager. De Seal Comfort kan snelladen met 110 kW, waardoor de accu in 37 minuten van 10% naar 80% is opgeladen. Aan de praktische zaken is natuurlijk niets veranderd, want de Seal Comfort biedt nog steeds voldoende ruimte aan vijf inzittenden en heeft een bagageruimte van 400 liter, aangevuld met een ‘frunk’ van 53 liter. Een fietsenrek monteren of een kleine aanhanger trekken kan ook met deze elektrische sedan.

BYD Seal Comfort

BYD’s Blade Battery

Natuurlijk heeft ook de Seal Comfort BYD’s innovatieve Blade Battery onder de vloer liggen. Deze lithium-ijzerfosfaataccu (LFP) staat bekend om zijn veiligheid en lange levensduur. De lamellenstructuur van de Blade Battery zorgt voor een hoge energiedichtheid en verminderde kans op oververhitting. Dankzij de ‘cell-to-body’-technologie vormt de accu een integraal onderdeel van de carrosserie, met een betere stabiliteit en stijfheid tot gevolg, en ook een kleinere kans op brand bij ongelukken. Bovendien is de Blade Battery kobaltvrij, wat de milieu-impact behoorlijk verkleint.

Nog steeds alles wat je nodig hebt

Ondanks zijn lagere prijs maakt de Seal Comfort nog steeds indruk met zijn uitgebreide standaarduitrusting. Wat dacht je van 18 inch lichtmetalen velgen, vegan lederen bekleding en een panoramadak? Verder beschikt de Seal Comfort over keyless entry & start, een premium Dynaudio-geluidsinstallatie, stoelverwarming en ventilatie, stuurwielverwarming en elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels. En natuurlijk ontbreken draadloze Apple CarPlay en Android Auto niet.

BYD Seal Comfort

Is de aantrekkelijke prijs wel aantrekkelijk genoeg?

Met een vanafprijs van € 41.690 zou je denken dat de BYD Seal Comfort een serieus alternatief is voor andere elektrische sedans in deze prijsklasse. Maar of hij tegen de nog steeds iets goedkopere Tesla Model 3 op kan, dat valt voor BYD te betwijfelen.

En dan hebben we het nog niet eens over de andere concurrenten uit China én Korea. Denk hierbij aan de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 6, beide iets duurder, iets minder rijk uitgerust, maar wel met een hogere laadsnelheid. Die hoge laadsnelheid zien we ook in de Xpeng G6, die ongeveer hetzelfde als deze BYD kost maar ook nog eens een grote achterklep heeft. Al met al is het allemaal niet zo makkelijk om in dit segment te scoren. De autokoper kan er gelukkig weer zijn profijt mee doen.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.