Het gamma van BYD groeit als een gekke. Op dit moment verkoopt het merk meer dan 25 modellen in China en het einde is nog lang niet in zicht. BYD lanceert gemiddeld eens per maand een nieuw model. De laatste nieuweling is de BYD Seal 06 GT, een sportieve hatchback met een maximaal vermogen van 310 kW en een maximaal bereik van 605 kilometer.
Hoe gaat het met BYD in China?
BYD doet hele goede zaken in het thuisland. Het merk staat stevig op de eerste plaats in de verkooplijsten. In september verkocht BYD 370.592 auto’s en daarmee had het een marktaandeel van maar liefst 17.51%. BYD maakt hatchbacks, sedans, crossovers en SUV’s in alle mogelijke formaten met EV- en PHEV aandrijflijnen. De top 3 in september: de Seagull hatchback op de eerste plaats, de Song Plus SUV op twee en de Qin L sedan op de derde plek.
Hoe gaat het met BYD in Nederland?
BYD doet het redelijk in ons land. Het merk verkoopt zes modellen en wist in september 298 auto’s aan de man te brengen. De verkooptoppers waren de Seal U, de Seal en de Dolphin. De teller voor dit jaar staat op 2180 auto’s. Begin volgend jaar komt de Sealion 7 het gamma versterken.
De BYD Seal 06 GT
De Seal 06 GT is onderdeel van de Seal lijn onder de Ocean Series. De Seal lijn bestaat ondertussen al uit x auto’s: de oorspronkelijke Seal sedan, de Seal 06 DM-i sedan, de Seal 07 DM-i en de nieuwe Seal 06 GT. De Seal U is echter alleen een export naam, deze auto heet in China de BYD Song Plus.
De Seal 06 GT heeft een sportief ontwerp met een agressieve voorbumper en relatief kleine koplampen. De auto heeft brede wielkasten, verzonken deurgrepen, een zilverkleurige D-stijl, een grote achterspoiler en een diffuser-achtige achterbumper.
Het interieur is typisch BYD, met een druk ontwerp en veel knoppen. Het ontwerp van het stuur is geïnspireerd door een walvisstaart, dit type stuur wordt alleen gebruikt in de Ocean serie. De bestuurder beschikt over een 12.25-inch instrumentarium en een 12-inch HUD. In het midden staat een kantelbaar scherm van 15.6-inch.
BYD houdt koppig vast aan de keuzehendel op de middentunnel. Bij bijna alle andere Chinese merken zit die al lang en breed op de stuurkolom. Rond de hendel zit een set knoppen, onder andere voor de airconditioning, het volume en de rijmodus. Het L2 rijhulpsysteem heet DiPilot 5. Het systeem is geheel in eigen huis ontwikkeld, zelfs de chips van BYD. Het systeem bestaat uit 12 ultrasone radars, vijf millimetergolf radars en vijf camera’s.
De draadloze smartphoneoplader heeft een vermogen van 50W. De Seal 06 GT heeft verder een V2L aansluiting voor kamperen met een vermogen van 3.3 kW, dat is genoeg voor een projector, een koffiezetapparaat, een dikke speaker, of een keyboard.
Technische gegevens van de Seal 06 GT
De Seal 06 GT is een compacte hatchback met vijf deuren en vijf zitplaatsen. Het formaat is 4630/1880/1490, met een wielbasis van 2820. De auto staat op BYD’s ePlatform 3.3 Evo.
BYD levert de nieuwe hatchback met drie verschillende aandrijflijnen. De topsnelheid is altijd gelimiteerd op 200 km/h.
- RWD. 160 kW/310 Nm. 0-100 in 7.5s. 60 kWh Blade LFP accu. Het verbruik is 13 kWh/100 km en het bereik is 505 km. Laden: 400V architectuur, max laadsnelheid is 100 kW, en de 30-80% duurt 22 minuten.
- RWD. 165 kW/330 Nm. 0-100 in 7.5s. 73 kWh Blade LFP accu. Het verbruik is 13.2 kWh/100 km en het bereik is 605 km. Laden: 800V architectuur, max laadsnelheid is 200 kW, 30-80% in 20 minuten.
- AWD. 310 kW/510 Nm. 0-100 in 4.9s. 73 kWh Blade LFP accu. Het verbruik is iets hoger, 14.8 kW/100 km en het bereik is 550 km. Laden: 800V architectuur, max laadsnelheid is 200 kW, 30-80% in 20 minuten.
Prijzen van de Seal 06 GT
De Seal 06 GT is beschikbaar in vier uitvoeringen, vier exterieurkleuren en twee interieur kleurcombinaties. Dat is relatief weinig voor China, de meeste concurrenten zijn beschikbaar in minimaal acht kleuren, of meer. Het basismodel kost 136.800 RMB (17.000 Euro) en het topmodel mag mee voor 186.800 RMB (24.200 Euro). De Seal 06 GT komt vermoedelijk midden volgend jaar naar Europa. Eerst nog vanuit China, maar BYD heeft plannen om de auto op termijn in Hongarije te gaan produceren voor de Europese markt.