BYD zet zijn Europese opmars voort met de onthulling van de nieuwe Atto 2 op het Autosalon van Brussel. De compacte elektrische SUV moet het merk toegang geven tot het populaire B-segment, waar het de concurrentie aangaat met gevestigde namen als de Jeep Avenger (auto van het jaar 2023) en de Citroën ë-C3 (EV van het jaar 2024, compacte klasse). Maar wat heeft deze nieuwkomer in huis om zich te onderscheiden in dit steeds drukker wordende segment?
Chinese innovatie in compact formaat
De Atto 2 is met zijn lengte van 4.310 millimeter precies wat je verwacht in het B-segment. Interessanter is de relatief lange wielbasis van 2.620 millimeter, die in combinatie met de compacte elektrische aandrijflijn belooft te zorgen voor een ruim interieur. De bagageruimte van 400 liter (uitbreidbaar tot 1.340 liter) overtreft zelfs die van menig C-segment hatchback.
Het meest opvallende aan de Atto 2 is echter wat je niet ziet: de innovatieve Cell-to-Body (CTB) constructie. Deze techniek, voor het eerst toegepast in dit segment, integreert de batterij volledig in het chassis. Het is een oplossing die niet alleen de stijfheid ten goede komt, maar ook de binnenruimte maximaliseert – iets wat cruciaal is in deze klasse.
Bescheiden actieradius roept vragen op
Bij de introductie wordt de Atto 2 geleverd met een 45,1 kWh batterijpakket, goed voor een WLTP-actieradius van 312 kilometer. In een tijd waarin veel concurrenten 400+ kilometer beloven, lijkt dit aan de bescheiden kant. BYD heeft wel aangekondigd dat er een versie met grotere batterijcapaciteit komt, maar de specificaties daarvan zijn nog niet bekend.
De voorin geplaatste elektromotor levert met 130 kW (177 pk) wel ruim voldoende vermogen voor deze klasse. Het is afwachten hoe dit zich vertaalt naar de praktijk, maar op papier lijkt de Atto 2 competitief op dit vlak.
Veilige batterij-innovatie als Unique Selling Point?
BYD’s Blade Battery technologie, die gebruik maakt van LFP (lithium-ijzerfosfaat), verdient extra aandacht. Deze kobalt- en nikkelvrije batterij biedt volgens BYD superieure veiligheid en duurzaamheid vergeleken met traditionele lithium-ion accu’s. De technologie is bovendien beter bestand tegen temperatuurschommelingen en belooft een langere levensduur met minder degradatie – claims die in de praktijk nog moeten worden waargemaakt.
Modern design met Chinese accenten
Qua styling heeft BYD gekozen voor een veilige maar moderne aanpak. De LED-verlichting met doorlopende lichtstrip vooraan en de ‘Chinese knoop’-vormige achterlichten geven de auto een herkenbare identiteit. Het ‘zwevende’ dak met zijn opvallende C-stijl zorgt voor een dynamisch silhouet, al doet deze oplossing wel denken aan designs die we al kennen van andere merken.
Prijzen nog niet bekend
Het succes van de Atto 2 zal grotendeels afhangen van de prijsstelling, die nog niet is bekendgemaakt. Met zijn innovatieve batterij-technologie, ruime interieur en moderne uitrusting heeft de auto op papier veel te bieden. De relatief bescheiden actieradius van de basisversie zou echter een struikelblok kunnen vormen in een markt waar range nog altijd een hoofdrol speelt.
Stella Li, Executive Vice President van BYD, toont zich optimistisch: “De B-segment SUV is ongelooflijk populair in Europa, en met de Atto 2 hebben we een veelzijdig aanbod dat een brede potentiële klantenkring zal aanspreken.” Of deze nieuwkomer daadwerkelijk kan concurreren met de gevestigde Europese merken, zal blijken als de volledige specificaties en prijzen bekend zijn.
De Atto 2 is vanaf lancering leverbaar in Climbing Grey, met Hiking Green, Skiing White en Cosmos Black als optionele kleuren. De marktintroductie volgt later dit jaar.
Overigens krijgen we begin volgende maand al de kans om de Atto 2 zelf aan de tand te voelen. We kijken ernaar uit om je daarna direct onze rij-impressie te presenteren. Zo krijg je een goed beeld van wat deze auto in de praktijk te bieden heeft.
Tekst: Arjan Hordijk