BYD in overdrive: negen nieuwe EVs voor China in de eerste helft van 2025

BYD is al het bestverkopende merk van China, maar het bedrijf uit Shenzhen wil meer, veel meer. In de eerste helft van 2025 lanceert BYD negen nieuwe en vernieuwde elektrische auto’s in China en daarvan komt een deel ook naar Europa. 

Het Chinese NEV merk BYD heeft 2024 sterk afgesloten. In december verkocht BYD 375.975 auto’s en daarmee had het een marktaandeel van 14.19%. Over heel 2024 staat de teller op 3.524.482 auto’s en een marktaandeel van 15.34%. BYD is daarmee de absolute nummer 1 in China. Maar het merk heeft wel heel veel auto’s nodig voor de eerste plek. Op dit moment bestaat het gamma uit 26 verschillende modellen. Deze zijn verdeeld over de Ocean Series, de Dynasty Series en de e-Series. De top 3: Seagull, Qin Plus en de Song Plus DM-i.

BYD lanceert veel nieuwe modellen maar blijft daarnaast de oudere modellen verkopen, vaak met een facelift en een nieuwe naam. Daardoor is er nu al veel overlap in formaat, techniek en prijs. Bovendien gebruikt BYD vaak vergelijkbare namen voor verschillende modellen. En toch komen er nog meer modellen bij die de al minuscule gaten in het huidige gamma nog verder moeten opvullen. Dit zijn de nieuwe en vernieuwde EV’s van BYD voor 2025:

BYD Seagull update. Q1.

De Seagull is BYD’s bestseller in China. De Seagull is al sinds 2023 op de markt en dus is het hoog tijd voor een update. De Seagull krijgt een nieuw rijhulpsysteem met een camera achter de voorruit en optionele camera’s op de voorschermen. Bovendien komt er een sportieve variant met andere bumpers en velgen.

BYD Dolphin update. Q1.

De Dolphin doet het niet al te goed in China en daarom krijgt de auto een uitgebreide update met een compleet nieuwe neus, andere verlichting en gewijzigde bumpers. De update werkt, want de Dolphin smoelt een stuk beter en sportiever. Het gamma wordt uitgebreid met een motorvariant met 130 kW. Die komt tussen de huidige varianten van 70 kW en 150 kW te staan.

BYD Han L en BYD Tang L. Q1.

De Han L en de Tang L waren vorige week al te zien in het MIIT overzicht. Inmiddels is meer bekend over de EV uitvoeringen. Beide auto’s gebruiken dezelfde aandrijflijnen. De RWD versies hebben 500 kW. De AWD versies hebben twee motoren: 230 kW voor en 580 kW achter, samen 810 kW (1086 pk). De 580 kW motor is de sterkste elektromotor in een passagiersauto ooit. De Han L AWD sprint in 2.7 seconden naar de 100, de Tang L AWD heeft 3.9 seconden nodig.

BYD Yuan Plus update. Q2.

En ook de Yuan Plus (Atto 3) krijgt een facelift, met nieuwe bumpers en een nieuwe C-D-stijl. De auto op de foto is de Chinese versie, met het karakter 元 (Yuan) op de neus in plaats van het BYD logo. De veranderingen zijn klein maar toch lijkt de vernieuwde Yuan Plus een stuk sportiever dan het uitgaande model.

BYD Qin L EV. H1.

De BYD Qin L EV is een nieuwe compacte elektrische sedan met een strak ontwerp. Het formaat is 4720/1880/1495, 2820. De Qin L is een achterwiel aangedreven auto, en dat is bijzonder, want de meeste compacte elektrische sedans van BYD zijn FWD. De elektromotor levert 110 kW of 160 kW. De instapper gaat ongeveer 18.000 euro kosten.

BYD e7 H1.

De BYD e7 is ook een nieuwe compacte elektrische sedan met bijna hetzelfde formaat als de Qin L EV: 4780/1900/1515, 2820. Het ontwerp is sportief, met een lage neus, donkere koplampen zwarte wielen. De e7 is gebaseerd op een ouder platform, met de laadpoort op het rechter voorscherm.

Tot nu is de e-Serie met name bedoeld voor de taximarkt, de serie bestaat verder uit uitgeklede versies van bestaande modellen en enkele speciaal-ontwikkelde taxi’s. Maar BYD zou van plan zijn om de e-Serie om te kitten tot een reeks van betaalbare elektrische auto’s voor de consumentenmarkt, gepositioneerd onder de huidige BYD modellen. De e7 zou dan de eerste auto van de ‘nieuwe’ e-Serie zijn.

BYD Qin Plus EV update. H1.

De Qin Plus EV is BYD’s best verkopende elektrische sedan. Het huidige model kwam in 2021 op de markt. De vernieuwde Qin Plus EV is even lang als de nieuwe e7 maar heeft een kortere wielbasis. Dit komt omdat er ook een PHEV versie van bestaat. Het formaat is 4780/1837/1515, 2718. De update bestaat uit een nieuwe neus, nieuwe bumpers en nieuwe voor- en achterlichten. De motor heeft een vermogen van 100 kW.

BYD Sealion 05 EV. H1.

De Sealion 05 EV is een compacte SUV met een bijzonder ontwerp, vooral de brede koplampen en de ‘doorgetrokken’ voorste wielkast vallen op. De Sealion 05 EV wordt net boven de Yuan Plus gepositioneerd. Het formaat is 4520/1860/1640, 2720. De motor drijft de voorwielen aan, en het vermogen is 140kW voor het basismodel en 160 kW voor de topversie.

Nieuwe Blade accu.

BYD werkt ook aan een nieuwe variant van de bekende Blade LFP accu met een energiedichtheid van 190 kWh/kg, 35% meer dan de huidige accu. Hiermee komt volgens BYD een actieradius van 1000 kilometer binnen bereik.

Nog meer

Met de nieuwe modellen moet BYD de eerste plaats eenvoudig kunnen vasthouden. En deze verse EV’s zijn nog lang niet alles, want BYD lanceert dit jaar ook nog eens tien nieuwe PHEV’s. De auto’s die nu bekend zijn komen in de eerste helft van het jaar op de markt. Voor de tweede helft heeft BYD vast nog meer op stapel staan.

696 522 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.