Steeds meer Chinese automerken exporteren naar Europa en dus is er extra transportcapaciteit nodig om de auto’s vanuit China hierheen te krijgen. Het overgrote deel komt per schip, en daar zit een knelpunt. De export is in korte tijd in een stroomversnelling gekomen, waardoor er niet altijd genoeg autotransport schepen beschikbaar zijn.
China is natuurlijk China, dus daar is een oplossing voor: snel meer boten bouwen. Maar het gaat een stap verder. Export is zo belangrijk dat automakers 100% zeker willen zijn dat er plek aan boord is. Ze willen niet langer afhankelijk zijn van rederijen, en bestellen daarom hun eigen schepen.
Een voorbeeld is BYD, op negen januari nam de autobouwer zijn eerste schip in gebruik: de BYD Explorer No.1. Het schip is speciaal voor BYD gebouwd door de CIMC Raffles scheepswerf. Het is een flinke schuit, met een lengte van 200 meter, een breedte van 38 meter en een diepgang van 8.6 meter. De laadcapaciteit van de BYD Explorer 01 is zevenduizend auto’s.
Groen varen
BYD maakt tegenwoordig alleen nog maar New Energy Vehicles (NEV’s) en daarom kreeg het schip een groen energie sausje mee. De Explorer No.1 loopt op LNG, wat de CO2-uitstoot met 20% vermindert vergeleken met traditionele scheepsbrandstoffen. Het schip heeft een topsnelheid van 19 knopen en een bereik van 15,800 nautische mijl, en dat vertaalt naar 35 km/u en 29262 kilometer.
Dit is nog maar het begin. De komende jaren wil BYD een heuse “zeevloot” optuigen, die in 2025 al moet bestaan uit 8 schepen. De ‘BYD-boot’ heeft ondertussen gloednieuwe auto’s ingeladen in de haven van Shenzhen, en is nu onderweg naar Europa, met geplande stops in Vlissingen en in het Duitse Bremerhaven.
Meer schepen aan de horizon
BYD is niet de enige Chinese automaker met eigen schepen. SAIC, vooral bekend van het MG merk, zit met dezelfde transportproblemen. Daarom heeft het een rederij opgezet die in 2026 over 12 schepen zal beschikken. Het eerste schip werd in september vorig jaar gelanceerd en komt in de loop van dit jaar in de vaart.
BYD was net even eerder, maar de nog naamloze schuit van SAIC is met een capaciteit van 7600 auto’s wel een stukje groter. Andere Chinese automakers zullen ongetwijfeld ook eigen schepen gaan bestellen, dus de strijd om de Europese automarkt speelt zich de komende jaren af op land en op zee.
Tekst: Tycho de Feijter