Tegenwoordig zie je veel foto’s van futuristische auto’s en dan twijfel je of het met AI gemaakt is. Dat geldt zeker niet voor de foto’s en video van de presentatie van de Neue Klasse X van BMW, waar we onlangs zelf bij mochten zijn.
Meer dan een prototype
BMW ontwikkelt onder de noemer Neue Klasse gespecialiseerde platforms voor haar toekomstige, volledig elektrische voertuigen. De Vision Neue Klasse X geeft een voorproefje van wat we kunnen verwachten als de opvolger van de BMW iX3. Vergeleken met de eerdere Vision Neue Klasse – zonder de X toevoeging, die eerder gepresenteerd werd, ligt de Vision Neue Klasse X veel dichter bij wat het definitieve productiemodel zal worden.
Exterieur: een nieuwe visuele taal
Een opvallende eigenschap van de BMW Neue Klasse SUV is de donkere, doorlopende strook die zich over de hele breedte van de voorzijde uitstrekt. Deze strook omvat de koplampen aan de uiteinden en in het midden de iconische, verlichte BMW-nieren die zich zowel omhoog als omlaag uitstrekken, afgedekt door een naadloze glazen plaat. De horizontale lijnen tussen de nieren en koplampen knipogen naar de grille van klassieke BMW’s uit de jaren ’70 en ’80. Het BMW-logo, strategisch geplaatst tussen de nieren, markeert het begin van twee markante lijnen op de motorkap.
De traditionele zijspiegels hebben plaatsgemaakt voor ultraplatte camera’s, en de karakteristieke zwaailijn is naar beneden verplaatst naar de basis van de deuren. Toch blijft de beroemde Hofmeister-knik bij de C-stijl behouden. Wat de aandrijflijn betreft, zijn er nog veel details onbekend, maar het is duidelijk dat de nieuwe X verkrijgbaar zal zijn met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving, en dat in zowel de standaarduitvoering als in de prestatiegerichte M-versies.
Interieur: less is more
Bij binnenkomst in de Neue Klasse X valt onmiddellijk de serene sfeer van het interieur op. Liefhebbers van BMW’s huidige interieurdesign moeten zich voorbereiden op een radicale verandering. De auto neemt de filosofie van ‘less is more’ zeer serieus, waardoor minimalisme naar een hoger plan wordt getild. Traditionele knoppen maken plaats voor een bijna volledige bediening via het centrale display van het tiende generatie infotainmentsysteem. Het interieur, badend in licht, is bekleed met rood-bruine stoffen die een ongekend gevoel van verblijven in een modern ingerichte woonkamer opwekken. Overeenkomstig met de Neue Klasse Sedan beschikt het over een trapeziumvormig infotainment-display, verenigd met het Panoramic Vision-Display dat zich uitstrekt over de gehele breedte van de voorruit, waardoor een innovatieve en gastvrije cabine-ervaring wordt gecreëerd.
Innovatie aan het stuur: vier nieuwe ‘superhersenen’
BMW introduceert met de Vision Neue Klasse X een ongekend niveau van innovatie door middel van vier geavanceerde ‘superhersenen’. Deze krachtige systemen werken naadloos samen, waardoor processen die voorheen onafhankelijk functioneerden, nu geïntegreerd worden. De eerste van deze baanbrekende systemen, volledig ontwikkeld door BMW, bundelt de volledige aandrijflijn en rijdynamiek met een rekenkracht die tot wel tien keer sterker is dan voorheen. Het tweede systeem markeert een revolutionaire stap vooruit in autonoom rijden. In de nabije toekomst zullen deze vier kernsystemen samensmelten tot één superieure, hoogpresterende computer. Dit belooft een toename in dynamische prestaties, precisie, efficiëntie, en uiteraard, rijplezier.
Een toekomst vol innovatie, luxe en milieubewustzijn
BMW’s engagement voor duurzaamheid schittert doorheen de gehele Neue Klasse. De beslissing om uitsluitend plantaardige materialen te gebruiken en de keuze voor het integreren van maritieme gerecyclede kunststoffen benadrukken hoe elk element met zorg is gekozen om de impact op het milieu te verlagen. Deze strategie belicht BMW’s ambitie voor een duurzamere toekomst, waarin innovatie, luxe en milieubewustzijn perfect in elkaar overlopen. Met een geplande start van de productie in 2025 in Debrecen, Hongarije, staat BMW op het punt om het concept van Sports Activity Vehicles (SAV’s) volledig te herdefiniëren.
Tekst: Marc Verweij