Het Chinese automerk Avatr heeft een nieuwe auto onthuld: de Avatr 07, een sportieve SUV met een maximaal vermogen van 598 pk, die wordt gezien als een serieuze concurrent van de Tesla Model Y.
Wat is Avatr
Avatr is een nieuw Chinees luxe merk, opgericht in 2018 en gevestigd in de megastad Chongqing. De grootste aandeelhouders zijn Changan Automobile en accumaker CATL. Avatr verkoopt op dit moment twee volledig elektrische auto’s: de Avatr 11 SUV-coupé en de Avatr 12 sedan. De auto’s hebben een typerend ontwerp; een hoge imposante voorkant met een lage daklijn en enorme wielen, de interieurs lijken uit de toekomst te komen. De 11 en de 12 staan op hetzelfde platform, ze zijn rond de vijf meter lang, en hebben een vanafprijs rond de 33.000 euro. Avatr heeft een eigen dealernetwerk ondersteund door experience stores. Het is een relatief klein merk. In mei stond Avatr op de 56ste plaats in de merkenlijst met 3347 verkochte auto’s, net onder Geely Geometry en net boven Smart. Avatr kondigde eerder exportplannen aan, maar daar is het tot nu toe niet van gekomen.
Huawei Inside
Avatr werkt nauw samen met Huawei. Dit bedrijf is in het Westen vooral bekend om smartphones en 5G netwerken, maar in China is Huawei uitgegroeid tot een zeer grote speler in de auto-industrie. Huawei heeft drie merken: Aito, Luxeed en Stelato. Daarnaast is het een “speciale leverancier” van veel andere Chinese automakers. Dit houdt in dat Huawei van het begin af aan betrokken is bij de ontwikkeling van een auto, en dat noemt het bedrijf ‘Huawei Inside’ (HI). Alle auto’s van Avatr maken gebruik van Huawei systemen voor ADAS, connectiviteit, cloud-services, software voor de motor en de accu, HUD toepassingen en infotainment. Huawei maakt ook elektrische motoren maar die zijn voorbehouden aan de eigen merken.
De Avatr 07
De Avatr 07 SUV is een nieuw model dat onder de 11 en de 12 komt te staan, en hij is dan ook een maatje kleiner dan zijn grote broers:4825/1980/1620, 2940. Het ontwerp is sportief, gedrongen, met een korte neus met scherpe dubbele koplampen, camera spiegels, grote 21-inch wielen in uitgeklopte wielkasten, brede heupen en natuurlijk een lidar-bult boven de voorruit. Het interieur is hypermodern, met een rechthoekig stuurwiel, een 35.4-inch scherm over de hele breedte van het dashboard met de schermen voor de camera’s in de hoeken, een groot 15.6-inch aanraakscherm, en een dubbele draadloze snellader voor de telefoon in de armleuning. Achterin zijn twee individuele stoelen met net genoeg plek voor een klein kind in het midden. De 07 heeft verder een audiosysteem van Meridian met 25 speakers.
De Avatr is te krijgen met twee verschillende aandrijflijnen: EV en EREV. Extended Range Electric Vehicles zijn heel populair in China op dit moment. De meeste Chinese merken maken een mix van EV, PHEV en EREV. De merken die alleen EV’s maken zijn ondertussen in de minderheid. De aandrijflijnen van de Avatr 07 zijn:
- EREV RWD: 1.5 turbo + 1 elektromotor. 314 pk. Accu: 39.05 kWh LFP. Bereik in EV modus: 188 km.
- EREV AWD: 1.5 turbo + 2 elektromotoren. 521 pk. Accu: 39.05 kWh LFP. Bereik in EV modus: 178 km.
- EV RWD: 1 elektromotor. 343 pk. Accu: 82.16 kWh LFP. Bereik: 650 km.
- EV AWD: 2 elektromotoren. 598 pk. Accu: 82.16 kWh LFP. Bereik: 610 km.
De topsnelheid van de EREV is begrensd op 190 en de EV mag door tot 200 km/u. De elektromotoren komen van Changan en de accupakketten van mede-eigenaar CATL.
Prijs en de toekomst
De voorverkoop van de Avatr 07 is begonnen. De prijs voor instap EREV is 250.000 yuan (34.400 euro) en de duurste EV-versie kost 350.000 yuan (48.000 euro). De eerste auto’s worden in september aan de klanten geleverd. Avatr ontwikkelt ook een sedanversie van de 07, die auto komt eind dit jaar op de markt. Verder werkt Avatr aan EREV varianten van de 11 en de 12, deze staan eveneens op de rol voor dit jaar. Volgend jaar komen daar nog een MPV en een terreinwaardige SUV bij. Voorlopig blijft het dus druk bij Avatr in China.