Welke Chinese merken scoorden goed en welke niet? Is het echt een “stortvloed” of valt het nog wel mee? Definitie: onder “Chinese merken” vallen alle automerken met een Chinese (mede) eigenaar. De cijfers laten een verdeeld beeld zien. Sommige Chinese merken doen het redelijk terwijl anderen nauwelijks zichtbaar zijn in de statistieken.
De EU tarieven
De onrust rond EU tarieven is ook zichtbaar in de statistieken, met name in juni en juli. In die maanden zijn door sommige merken snel extra auto’s op kenteken gezet in aanloop naar het begin van de importheffingen. In augustus zijn de cijfers weer ‘normaal’. De EU tarieven zijn “voorlopig” en nog niet definitief vastgesteld. Onderhandelingen tussen de lidstaten en tussen de EU en China lopen door. Op dit moment zijn de tarieven daardoor feitelijk nog niet van kracht.
Aiways is een export-only merk geworden, maar zonder de Chinese thuismarkt is het slecht verdienen, met als gevolg een gebrek aan investeringen in nieuwe modellen. Na een piek in april heeft Aiways bijna geen auto’s meer verkocht.
BYD laat een constante groei zien en lijkt nog niet veel last te hebben van mogelijke tarieven. BYD verkoopt zes modellen in Nederland en de komende tijd komen daar nog veel modellen bij, waaronder de BYD Seal 06 GT en de BYD Yuan Up. De topper is nog altijd de Atto 3, gevolgd door de Seal U en de Dolphin.
Hongqi heeft het moeilijk, afgezien van de ‘tarievenpiek’ in juni. Het beroemde Chinese merk heeft nog steeds slechts een model in het gamma in Nederland, de dure E-HS9. Hongqi heeft plannen om de nieuwe EH7 sedan en EHS7 SUV naar Europa te brengen, maar wanneer precies is nog onduidelijk.
Lotus draait bijna geheel op de Eletre SUV. De Emeya slaat nog niet aan en de Emira is weggezakt. Lotus werkt aan een SUV onder de Eletre maar tot nu toe is daar niet veel van vernomen. De nieuwe sportwagens uit England laten ook nog op zich wachten, dus voorlopig zullen de verkopen vermoedelijk niet stijgen.
Lynk & Co heeft het moeilijk in Europa, en dat ligt met name aan het aanbod. Na de 01 is er niets meer bijgekomen. In China verkoopt het merk een dozijn modellen. Lynk & Co heeft plannen om de 07 sedan (PHEV), de 08 SUV (PHEV), en de Z10 (EV) naar Europa te halen, maar ook hier is onduidelijk wanneer dat precies gaat gebeuren.
MG heeft de grootste tarievenpiek van allemaal, maar augustus zag nog steeds groei ten opzichte van juni. De verkooptopper is de MG4, gevolgd door de MG3, en dan op grote afstand de MG5. Er staan twee nieuwe modellen op stapel; de MG ZS Hybrid + en de MG S5.
NIO blijft hangen rond de 20 auto’s per maand. De topper is de grote ET7, die vooral aan bedrijven wordt verkocht. De echte consumentenauto’s, zoals de EL6 en de ET5, verkopen minder goed dan verwacht. De voor Nederland nieuwe EL8 is de duurste NIO tot nu toe en zal daarom niet heel veel bijdragen de komende maanden. NIO heeft voorlopig geen nieuwe modellen in de pijpleiding.
De onrust rond Polestar, met een zakkende beurskoers en een vetrekkende topman, heeft de verkopen nog niet echt geraakt. Polestar heeft ook het ‘geluk’ dat niet alle modellen in China worden gebouwd. De nieuwe Polestar 4 lijkt het goed te doen en staat nu op de tweede plek na de Polestar 2. De Polestar 3 is nog niet op stoom gekomen.
Smart is voor 50% van Geely, de andere 50 is van Mercedes-Benz. De verkopen laten geen groei zien. De #1 verkoopt het best maar het scheelt niet veel met de #3. De nieuwe #5 SUV komt volgend jaar naar Europa, maar of een nog grotere en duurdere Smart zal aanslaan is onzeker.
Volvo zit al sinds maart in een dalende trend. Het succes van de EX30 lijkt een beetje uitgewerkt. Veel van de andere modellen zijn ondertussen op leeftijd en hebben dringend vervanging nodig. De nieuwe EX90 komt binnenkort eindelijk op de markt maar verder is er niets nieuws onderweg. De EX30 blijft overigens wel de best verkopende Volvo in Augustus, gevolgd door de XC40/EX40 en de XC60.
Voyah heeft het sinds de introductie moeilijk gehad in Nederland. De grote en dure modellen willen nog niet echt aanslaan. Mogelijk dat de nieuwe Voyah Courage daar verandering in kan aanbrengen, deze compacte SUV wordt volgend jaar verwacht.
De verkopen van Xpeng laten meer pieken en dalen zien dan bijvoorbeeld BYD. De G6 SUV heeft niet de groet gebracht die Xpeng had gehoopt, maar de G9 SUV blijft het goed doen en is de duidelijke nummer één. Xpeng heeft plannen om de Mona 03 naar Europa brengen, deze nieuwe elektrische budget sedan is in China zeer goed ontvangen.
Ook bij Zeekr blijft het aanbod te klein, twee modellen waarvan de 001 het best verkoopt. De X, die moest gaan concurreren met de Tesla Model Y, blijft nog ver achter. Zeekr heeft wel grote plannen en komt volgend jaar met twee nieuwe auto’s naar Europa: de Zeekr 7X SUV en de Zeekr 007 sedan. Dit zijn overigens opnieuw relatief dure machines en niet echt volumemakers.
Conclusies voor augustus
Na twee woelige maanden zijn de verkopen terug naar normaal. Veel zal afhangen van de hoogte van de uiteindelijke EU tarieven. Lokale productie in de EU van Chinese auto’s gaat nog wel even duren. De uitzondering is Chery dat in Spanje gaat produceren, maar die auto’s zijn nog niet in Nederland te koop.