We waren al onder de indruk van de eerste Audi e-tron GT, die we eerder de “ultieme rijmachine” noemden. Maar hoe rijdt de vernieuwde versie? Met een verbeterde actieradius, snellere laadtijden en een paar subtiele designwijzigingen belooft Audi een nog betere rijervaring. Tijd om te ontdekken of de vernieuwde e-tron GT zijn belofte waarmaakt.
Rijervaring wordt nóg beter
De e-tron GT was al een genot om mee te rijden, zoals je in de rijimpressie van Werner Budding kunt zien, maar de vernieuwde versie tilt de rijervaring volgens Audi naar een nog hoger niveau. In de comfortmodus glijd je soepel over de weg, met een fluisterstille aandrijflijn en een verfijnde wegligging. Schakel je over naar de dynamic-modus, dan verandert de e-tron GT in een ware sportwagen, met een directere respons op het gaspedaal en een strakker sturende vooras. De RS-modellen bieden zelfs twee extra RS-modi voor wie het uiterste uit de auto wil halen.
Prestaties liegen er niet om
De e-tron GT is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, en inderdaad, met een maximaal vermogen van maar liefst 925 pk is hij krachtiger dan ooit. Maar ook de standaard S-uitvoering beschikt al over 500 kW waarmee buitengewone prestaties mogelijk zijn.
- Audi S e-tron GT: 500 kW/680 pk
- Audi RS e-tron GT: 630 kW/857 pk
- Audi RS e-tron GT Performance: 680 kW/925 pk
Met de Audi RS e-tron GT Performance sprint je in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Maar het gaat niet alleen om brute kracht. De e-tron GT stuurt scherp en precies, mede dankzij de quattro vierwielaandrijving die voor optimale grip en stabiliteit zorgt. En met de push-to-pass functie heb je altijd een extra boost achter de hand voor inhaalacties of een snelle sprint.
Wat ook opvalt is de verbeterde actieradius. Met een bereik van 609 kilometer (WLTP, basismodel) op een volle 97 kWh accu hoef je je geen zorgen meer te maken over laadstops tijdens lange ritten. En als je toch onderweg moet laden, gaat dat razendsnel dankzij de verhoogde DC-laadsnelheid van 320 kW. Opladen van 10-80% kan in welgeteld 18 minuten.
Slimme snufjes maken het rijden nog aangenamer
De e-tron GT zit boordevol slimme technologie die het rijden nog aangenamer maakt. De virtual cockpit plus geeft je alle belangrijke informatie overzichtelijk weer, terwijl het MMI Navigatie Plus-systeem je moeiteloos naar je bestemming leidt, waarbij uiteraard de eventueel benodigde laadstops ook mee worden gerekend. De uitgebreide reeks rijassistentiesystemen zorgt voor extra veiligheid en comfort, terwijl de verschillende rijmodi je de mogelijkheid bieden om de auto aan te passen aan jouw persoonlijke voorkeuren.
Nog steeds de ultieme rijmachine
Met de vernieuwde e-tron GT legt Audi de lat voor elektrische sportwagens nog hoger. De verbeterde actieradius, nog krachtigere aandrijflijn, kortere laadtijden en subtiele designupdates maken deze auto nog aantrekkelijker dan zijn voorganger. Maar laten we niet vergeten dat vooral de ongeëvenaarde rijervaring is die de e-tron GT onderscheidt van de concurrentie. Of je nu een rustige cruise maakt of het circuit op gaat, de e-tron GT levert altijd topprestaties en een glimlach op je gezicht.
Kortom, ook de vernieuwde Audi e-tron GT is een elektrische sportwagen die zijn belofte waarmaakt. Hij is niet alleen snel en krachtig, maar ook comfortabel, luxueus en technologisch geavanceerd. Als je op zoek bent naar een sportieve elektrische auto die alles biedt, dan is de Audi e-tron GT de perfecte keuze. Daar moet je wel wat voor over hebben, de prijzen beginnen namelijk bij € 129.990 voor de S e-tron GT, de RS is er vanaf € 151.990 terwijl de RS e-tron GT performance vanaf € 164.990 in de prijslijst staat. Wie hem in levende lijve wil aanschouwen, moet wachten tot komend najaar.