Audi heeft in China de AUDI E concept onthuld, een luxe SUV coupé een sportief ontwerp. De E is een preview van de eerste auto van een nieuw EV merk van Audi en SAIC. Auto’s van dit merk worden ontwikkeld en gebouwd in China en zijn alleen bedoeld voor de Chinese markt.
Audi in China
Audi heeft een lange geschiedenis in China. De productie van de Audi 100 begon in 1988 onder de FAW-Volkswagen joint venture. Daarna werd het gamma vernieuwd en verder uitgebreid met de Audi A6L, de Audi A4/A4L, de Audi A3L, de Q3, de Q5 en de e-tron. Vanaf 2021 ging Audi ook auto’s bouwen onder de SAIC-Volkswagen joint venture, met de A7L, de Q6 en de Q5 e-tron.
Net als bij veel andere Westerse merken is de verkoop van Audi de laatste jaren achteruitgegaan in China door de toegenomen concurrentie van lokale automakers. In september verkocht Audi 52.200 auto’s en dat was goed voor de 12de plek. Niet eens zo slecht, maar in september 2023 verkocht het merk nog 65.614 auto’s. Bovendien zijn Audi’s bestsellers allemaal benzinemodellen en geen EV’s, en daar zit juist de groei in China.
De elektrische Audi’s slaan niet aan in China, ze zijn relatief duur en low-tech in vergelijking met Chinese concurrenten zoals NIO en Li Auto. Daarom besloot Audi de samenwerking met SAIC te intensiveren met de lancering van een nieuw EV merk specifiek bedoeld voor de Chinese markt, met Chinese techniek en design. Dit werd uiteindelijk AUDI.
AUDI en Audi en 奥迪.
De naamgeving is enigszins verwarrend. De naam van het merk is AUDI, geschreven in hoofdletters en in een nieuw lettertype. In het Chinees is de naam eveneens AUDI, zonder een aparte naam in Chinese karakters. Dit is zeer ongebruikelijk. Het gewone Audi heeft wel een Chinese naam (奥迪, Àodí). AUDI maakt geen gebruik van het Audi logo met vier ringen, het nieuwe merk heeft zelfs geen apart logo. Op de presentatie van het merk kwam Audi met deze slogan op de proppen: “AUDI. Audi DNA meets China innovation”. Tot en met 2027 gaat het AUDI drie EV’s lanceren: de productieversie van de Audi E, een SUV en een sedan.
De AUDI E concept
Audi noemt de AUDI E concept een “Sportback”. Het is een luxe SUV-coupé met een gestroomlijnde koets. De E werd ontworpen in de Audi’s Beijing Design Studio. De auto heeft een lage en brede neus met LED verlichtingselementen rond de “grille”. Verder heeft de E brede wielkasten, grote wielen, verborgen deurgrepen, camera spiegels, een lidar boven de voorruit, een zwart dak, een achterspoiler, een hele kleine achterruit, brede heupen en weer veel LED verlichting op de achterkant.
Het interieur is ruim opgezet, opgeruimd, en afgewerkt met mooie materialen, waaronder hout in de deuren en op de middentunnel. Het dashboard bestaat uit twee geschakelde schermen plus twee schermen aan de zijkanten voor de beelden van de camera spiegels. Het besturingssysteem heet AUDI OS. Het nieuwe merk heeft net als alle Chinese merken een “app ecosystem” opgetuigd waar consumenten hun favoriete apps kunnen downloaden op het infotainmentsysteem. De auto heeft een groot vierspaaks stuur met een platte boven- en onderkant, met scrol wieltjes, en met de AUDI naam verlicht in het midden. Precies in het centrum van het dashboard zit de nieuwe AUDI Assistant, een digitale assistent vergelijkbaar met NIO’s Nomi. Daaronder zitten twee draadloze snelladers in het hout verstopt. Daar weer onder zit de AUDI Control, een aanraakgevoelige balk met scrol wielen aan de zijkanten, dit is een extra bedieningssysteem voor de infotainment.
Technische gegevens van de AUDI E
Het formaat van de AUDI E is 4870/1990/1460, 2950. Daarmee zit de E net iets onder het formaat van de meeste Chinese luxe SUV’s, die vaak rond de vijf meter lang zijn. De E is gebaseerd op het nieuwe Advanced Digitized Platform met een 800V architectuur. De auto heeft twee motoren, vierwielaandrijving, vierwielbesturing en luchtvering. De sprint van 0-100 duurt 3.6 seconden. Onder de vloer ligt een 100 kWh ternary lithium accu. Het bereik is 700 kilometer en in 10 minuten kan de E voor 370 kilometer snelladen.
De AUDI E en de toekomst
De specificaties zijn behoorlijk specifiek en het ontwerp lijkt zo goed als productie klaar, dus verwacht weinig wijzigingen voor de productieversie. AUDI zegt dat de E in 2025 op de markt komt, maar wanneer precies is onduidelijk. De volgende AUDI komt een jaar later en de derde weer een jaar daarna. Dat is misschien snel voor een Duits merk maar nog altijd langzaam voor China. Op dit moment zijn er nog geen plannen voor export van het AUDI merk.