Sedans zijn in de Westerse wereld bijna niet meer te verkopen maar in China blijft het een van de populairste typen auto’s, ieder merk heeft minimaal twee sedans in de aanbieding. Met de elektrische revolutie is het aantal sedans alleen maar toegenomen dankzij de vele nieuwe merken. ArcFox is een EV merk onder BAIC, het merk werd opgericht in 2017. Het merk is vernoemd naar de poolvos, een kleine vosachtige die in het hoge leeft. Het logo van ArcFox is een gestileerde vossenkop. De productie van ArcFox auto’s is in handen van BAIC BluePark Magna Automobile, een joint venture tussen BAIC en het Canadese Magna International.
ArcFox modellen
ArcFox heeft vijf modellen in China, in verschillende variaties: de nieuwe Alpha 5, de Alpha S sedan, de Alpha T SUV, de Alpha T5 SUV, en de Koala. Deze laatste is een enigszins bizarre MPV die helemaal is toegerust op het vervoer van een baby. Zo heeft de auto een ingebouwd kinderzitje, een stank-afvoersysteem, een tafeltje + gordijntje voor borstvoeding, en een speciale camera die kleine goed in de smiezen houdt. Eerder had ArcFox ook nog de Lite bij de dealer staan, een coole tweezits stadsmini die na tegenvallende verkopen geruisloos uit het gamma verdween. Het merk had verder semi-serieuze plannen met de ArcFox GT supercar, maar na twee werkende prototypen is daar niets meer van terechtgekomen. ArcFox heeft een eigen dealernetwerk in China en experience stores in winkelcentra. Met de verkopen gaat het niet al te goed. In mei verkocht ArcFox 4500 auto’s, goed voor de 51ste plaats in de merken ranglijst. Daarmee staat ArcFox net onder Voyah en net boven Kia.
ArcFox Alpha 5
De auto is in de markt gezet als een sportieve sedan voor families. Het is een compacte auto met opvallende koplampen en een spekgladde koets, de luchtweerstand is slechts 0.1925 Cd. Het formaat is 4820x1930x1480, 2900. ArcFox levert heeft drie versies van de Alpha 5:
560 Max: één motor, voorwielaandrijving, 185 kW/360 Nm. 0-100 in 7s. LFP accu van 65 kWh met een bereik van 560 kilometer. Laden: 400V-architectuur, max 230 kW, 30-80% in 23 minuten. Prijs: 151.800 yuan of 19.500 euro.
708 Max: één motor, voorwielaandrijving, 200 kW/360 Nm. 0-100 in 6.8s. Ternary lithium accu van 79.2 kWh met een bereik van 708 kilometer. Laden: 800V-architectuur, max 230 kW, 30-80% in 17 minuten. Prijs: 171.800 yuan of 22.000 euro.
650 Ultra: twee motoren, vierwielaandrijving, 390 kW/690 Nm.0-100 in 3.7s. Ternary lithium accu van 79.2 kWh met een bereik van 650 kilometer. Laden: 400V-architectuur, max 230 kW, 30-80% in 17 minuten. Prijs: 191.800 yuan of 24.600 euro.
In China krijg je dus een dikke sedan met 390 kW voor dezelfde prijs als een Fiat 500e in Nederland. De 650 Ultra heeft verder een uitklapbare achterspoiler en een 50-50% gewichtsverdeling over de voor- en achterkant. Verder is deze auto uitgerust met Michelin Pilot Sport 4 banden en remklauwen met vier zuigers; in 33.5-meter remt de Ultra van 100 naar nul.
Leuk speelgoed
Passagiers kunnen het 15.6-inch scherm van het infotainmentsysteem gebruiken om te gamen of voor een gezellig potje karaoke. ArcFox levert de draadloze controllers en microfoons standaard mee. Leuk detail: in het racespelletje zit een digitale versie van de ArcFox GT. De 68-inch HUD heeft kan worden gebruikt als een projector. Veel Chinese auto’s hebben tegenwoordig deze mogelijkheid, je parkeert de auto voor een muur of een scherm en je kan series streamen via de ingebouwde 5G verbinding.
Naar Europa?
Al in 2019 stond ArcFox op de beurs van Genève, maar daarna is het lang stil gebleven. Eind vorig jaar kwamen de plannen weer tot leven toen ArcFox bekendmaakte dat het dit jaar naar Europa zou komen. Vorige maand opende ArcFox een distributiecentrum in Spanje, en wees een dealer partner aan voor de Spaanse markt. ArcFox heeft ook een EU website gelanceerd, met een foto van de Alpha T en verder heel weinig. Of ArcFox ook naar Nederland komt is nog niet bekend, en de exportplannen lopen vermoedelijk vertraging op door onzekerheid rond de mogelijke EU importheffingen op in China gemaakte auto’s.