De opkomst van elektrische auto’s is onomkeerbaar en bij 2030 moet elke nieuwe auto in Nederland emissievrij zijn. De verwachting is dat er dan 2 miljoen elektrische auto’s zijn die allemaal moeten kunnen laden. Allego is nu specifiek op zoek naar locatie-eigenaren om het netwerk met snelladers nog verder uit te breiden.
Allego, een grote speler in het Nederlandse landschap van EV-charging, heeft een klip en klare business strategie die het uitrolt: het bedrijf is op zoek naar potentiële locatie- eigenaren die snelladers willen exploiteren.
Focussen op de High Power Charging (HPC) locaties
Het bedrijf, dat vooral bekend is geworden met de ‘normale’ individuele laadpalen op parkeerplaatsen, zet nu vol in op snelladers op locaties waar veel traffic is, in de meest letterlijke zin van het woord. Sander Sommer, Managing Director Benelux van Allego, legt uit. “We gaan ons focussen op de High Power Charging (HPC) locaties, dus eigenlijk overal waar veel verkeer is.
Bouwmarkten, woonboulevards, grote locaties langs de snelweg, daar moeten snelladers komen zodat mensen na 20 minuten of een half uur weer een volle accu hebben,” zegt Sommer. Locaties waar bestuurders hun auto idealiter langer dan vijf minuten parkeren zodat het een kwestie wordt van ‘Chill & Charge’. Koffiedrinken, een hapje eten, boodschappen doen, een winkel bezoeken of simpelweg een filmpje kijken op het scherm van je mobiele telefoon. Want het heeft geen zin om een reguliere laadpaal bij een supermarkt te installeren als iemand binnen 20 minuten weer buiten staat met een accu die niet of nauwelijks is volgeladen, zegt Sommer.
De uitbreiding van het snellader netwerk is nodig want de elektrificatie van het transport over de weg gaat in een rap tempo door. Een bedrijf als Allego neemt het voortouw met de overtuiging dat duurzaam rijden nodig is en goed voor het milieu. En bovendien reduceert het de geluidsoverlast. De wereldwijde en de Nederlandse klimaatambities liegen er niet om. Nederland heeft in het Klimaatverdrag van Parijs samen met 195 andere landen afgesproken dat de opwarming van de aarde in 2050 maar maximaal tot 2 graden Celsius mag zijn, en zo mogelijk 1,5 graden Celsius. In Nederland hebben we samen afgesproken om in 2030 minimaal 55 procent minder broeikasgassen in de lucht te laten komen dan we in 1990 deden. Transport is een belangrijke poot in dit hele verhaal: een derde van de totale CO2 uitstoot komt via alle vormen van transport, dus ook auto’s en vrachtwagens. Met meer elektrische auto’s komt er minder CO2 in de lucht, zo simpel is het.
De overheid wil uiteindelijk dat het laden van de elektrische auto net zo makkelijk wordt als het laden van je telefoon. Maar dan zullen er ook meer en vooral snelladers moeten komen. Want niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis ’s nachts de accu te laden en ’s morgens weer met een volle accu naar het kantoor te rijden. Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 110,000 openbare laadpunten en rond de 3,100 snelladers. Met die dichtheid is Nederland een van de koplopers in Europa. Maar voor de jaren tussen 2030 tot 2035 moet er dertig keer zoveel laadinfrastructuur beschikbaar moet zijn dan nu het geval is, aldus Allego.
En Allego – met de geplande uitrol van de HPC-units door Nederland en Europa heen – is van plan een nog grotere speler worden dan het al is in de komende jaren: het bedrijf zit nu in de top drie van EV in Europa. Het bijna volledige netwerk van potentiële locaties met snelladers door heel Europa is al in beeld gebracht door een team van Allego, voegt Sommer toe.
“De locatie-eigenaar hoeft eigenlijk alleen maar een contract te tekenen voor een aantal jaar. Wij zorgen voor de aansluiting, de apparatuur, etc.”
De locatie-eigenaar die bij Allego snelladers exploiteert hoeft eigenlijk alleen maar zorg te dragen voor de locatie. Allego ontzorgt de eigenaar die realtime het verbruik en de verdiensten via de zelfontworpen software EV- cloud van Allego kan volgen. Een eerlijk businessmodel met maatwerk dat wordt afgestemd op de zakelijke behoeften van de klanten, van begin tot het eind van een project. Een analyse van de locatie, het ontwerp, voldoende financieringsopties en software voor een optimale return on investment. “De locatie-eigenaar hoeft eigenlijk alleen maar een contract te tekenen voor een aantal jaar. Wij zorgen voor de aansluiting, de apparatuur, etc.,” aldus Sommer. Ook komt er cameratoezicht, voor de veiligheid en ook om realtime live-support te bieden mocht dat nodig zijn bij een eventuele storing.
En zo levert de locatie-eigenaar die met Allego in zee gaat een substantiële bijdrage aan de vergroening van Nederland: alle energie die geleverd wordt aan de snelladers is namelijk duurzaam, zegt Sommer. Gegenereerd via wind, zon of andere hernieuwbare energiebronnen. Daarnaast genereert een park met snelladers met reclameboodschappen voor een bouwmarkt of een woonboulevard ook naamsbekendheid, voor beide partijen, voegt Sommer toe. Zeker als Allego de herkenbaarheid van haar eigen locaties gaat upgraden, met een herkenbaar logo en uitstraling. “Mooie locaties, met een herkenbare luifel en een goed uitstraling. Dus niet dat je eerst een stuk door de regen moet lopen om een kopje koffie te halen. Maar dat je gewoon op een comfortabele manier je auto kan laden in die 15 tot 20 minuten dat een dergelijk proces in beslag neemt,” zegt Sommer.
Een ander USP van Allego is het pasje
Een ander USP van Allego is het pasje, dat overal en altijd op elke lader kan worden gebruikt. Dat is namelijk niet bij alle providers het geval, al is deze situatie sterk verbeterd in vergelijking met een aantal jaren geleden. “Dat was echt ondoenlijk. En dan heb ik het echt over pas een paar jaar geleden dat je met een portemonnee vol pasjes naar een laadpaal ging zoeken,” zegt Sommer. Met de Smoov-app van Allego kan je bovendien ook met je bankpasje of je creditcard betalen.
Zoals gezegd, Allego is een grote speler en verwacht minimaal een verdubbeling van het huidige netwerk van 35,000 laadpunten verspreid over 16 landen. Het bedrijf biedt nu al meer dan een miljoen laadsessies per maand met een uptime van meer dan 99.5%. Belangrijk is dat het bedrijf met deze ambitie ook al verscheidene PPA’s ondertekend, oftewel Power Purchasing Agreements. Daarmee zorgt het voor een stabiele levering en een constante en zo laag mogelijke kostprijs en maakt zich daardoor een geschikte voor grootschalige bedrijven, leveranciers en werknemers. De doelstelling is om uiteindelijk 80% van de stroom door middel van deze PPA’s te leveren, aldus Allego. Die flexibiliteit en schaal zorgen ervoor dat de functies en diensten naadloos aansluiten op de behoeften van de particulier of het bedrijf.
Allego opereert bovendien onafhankelijk van voertuig- en laadpaalproducenten of grote bedrijven. De slimme laadoplossingen zijn uitsluitend voor consumenten, bedrijven en gemeenten.
Ook snellaadstations voor elektrische vrachtwagens in emissievrije stedelijke zones
Naast snelladen voor autobezitters, focust Allego zich ook op vrachtvervoer en dan specifiek de wat kleinere elektrische vrachtwagens die noodzakelijk zullen zijn om de veertig tot zestig de steden te bevoorraden waar vanaf 2030 emissievrije zones zullen worden ingesteld. “Dat is ook iets waar we ons volledig op richten, daar is nog wel een wereld te winnen,” zegt Sommer. Locaties met minimaal 3 tot 4 laders is ideaal met idealiter ook nog ruimte voor het laden van de grotere trucks, dat is het ideale plaatje van Allego. Voor het laden van trucks heeft Allego nu vier locaties in Nederland beschikbaar. De laders die Allego plaats zijn 400 kWh snelladers en bij truck charging gaat het om 600 kWh en zelfs 2mWh.
Kortom, het bedrijf gaat daarom graag in gesprek met geïnteresseerde partijen: partners die een steentje willen bijdragen aan de vergroening van het transportnetwerk en op zoek zijn naar diversificatie van hun portfolio. Niet onbelangrijk, zonder zorgen en met een mooie return on investment. Zij die in gesprek willen komen met Allego kunnen het beste de website bezoeken, https://www.allego.eu/