De Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo heeft met de Milano zijn eerste volledig elektrische auto onthuld. De elektrische Alfa Romeo Milano Elettrica belooft een unieke rijervaring te combineren met een prima bruikbare actieradius van zo’n 400 kilometer, geavanceerde technologie en een heerlijk vleugje Italiaanse flair.
Onmiskenbaar Italiaanse design
De Milano is een compacte SUV met een sportieve en elegante uitstraling. Het design is een moderne interpretatie van Alfa Romeo’s klassieke stijl, met enigszins uitgebouwde wielkasten, een vloeiende doch zeer markante lijn en de herkenbare “Trilobo” grille. Het interieur van de 4,17 meter lange Milano is ruim en biedt plaats voor vijf personen. De opmerkelijk grote bagageruimte, met een inhoud van 400 liter, kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. Daarnaast is er onder de motorkap ook een frunk te vinden.
Prestaties en rijdynamiek
Als een echte Alfa Romeo heeft de Milano een laag gewicht, optimale gewichtsverdeling en een sportieve, directe besturing. De elektrische ‘Elettrica’ varianten van de Milano – hij is er ook met een hybride aandrijving – is verkrijgbaar met twee aandrijflijnen: een 115 kW (156 pk) variant en een 176 kW (240 pk) Veloce variant, die beide de voorwielen aandrijven. De acceleratie van 0-100 km/u gaat in minder dan een seconde of 7 (verwachting).
Ongeacht de gekozen aandrijflijn is de elektrische Milano voorzien van een 54 kW accupakket, dat een WLTP-actieradius van ongeveer 400 kilometer mogelijk maakt. Hij kan worden opgeladen aan een AC-lader (11 kW) en een DC-lader (100 kW). De oplaadtijd van 10-80% aan de DC-snellader bedraagt minder dan 30 minuten. Opvallend is dat de 11 kW-omvormer alleen standaard lijkt te zijn op de ‘Speciale’ uitvoering, wat de indruk wekt dat de andere uitvoeringen standaard slechts met een 1- of 2-fasen omvormer zijn uitgerust.
Ongeëvenaarde rijervaring
Zoals iedere moderne auto is ook de Milano uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen. Maar hij biedt naar eigen zeggen ook een sublieme wegligging, die voor een in dit segment ongeëvenaarde rijervaring moet zorgen. Dat geldt in het bijzonder voor de Veloce, die ook een sportiever geconfigureerd onderstel heeft.
De Milano zit ook boordevol technologie en features. De auto is uitgerust met Level 2 autonoom rijden (optioneel), connected services en over-the-air updates. Ook is de Milano voorzien van geavanceerde veiligheidssystemen zoals automatische noodremming en dodehoekdetectie.
Drie e-packs voor personalisatie
Klanten kunnen bij de Milano kiezen uit drie optionele drie e-packs: Techno, Premium en Sport. De Techno e-pack is gericht op veiligheid, technologie en functionaliteit. De Premium e-pack richt zich op comfort en exclusiviteit terwijl de Sport e-pack is ontworpen voor de sportieve rijder.
‘Speciale’ introductieversie
Alfa Romeo introduceert de Milano ter introductie ook in een speciale, extra complete uitvoering: de Milano Speciale. Deze uitvoering heeft een unieke uitstraling met een sportieve matte afwerking, Arese-rode accenten en 18-inch ‘Petali’ lichtmetalen velgen. Het interieur is luxueus afgewerkt met ‘Spiga’ bekleding, een lederen stuurwiel en massagefunctie voor de bestuurdersstoel. De Milano Speciale is standaard uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen en connected navigatie.
Eind dit jaar verkrijgbaar?
Ondanks dat de Alfa Romeo Milano uit de omvangrijke stal van Stellantis komt, is het een unieke elektrische SUV die passie, technologie en Italiaanse flair combineert. Met zijn krachtige aandrijflijnen, weergaloze rijeigenschappen, geavanceerde features en stijlvolle design is de Milano een aantrekkelijke optie voor de moderne, milieubewuste forens. De exacte prijs en beschikbaarheid voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend, al vermoeden we dat de Milano rond de komende jaarwisseling verkrijgbaar zal zijn.